Jak Kopernik odkrył niebo?

Piotr Majewski
Dzisiaj zainaugurowano cykl prelekcji "Jak Kopernik odkrył niebo?" astronomicznych dla szkół województwa kujawsko-pomorskiego biorących udział w projekcie Astrobaza. Jutro w Brodnicy pierwsza prelekcja dla uczniów i innych zainteresowanych osób.

Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego zaprezentował nowy cykl prelekcji o astronomii skierowanych do młodzieży. Punktem wyjścia dla ciekawych opowieści są różne zjawiska na niebie, które mógł widzieć kilkunastoletni Mikołaj Kopernik. Stąd nazwa cyklu "Jak Kopernik odkrył niebo?".

Prelekcje odbędą się w 14 szkołach województwa kujawsko-pomorskiego, w których działają astrobazy (przyszkolne obserwatoria astronomiczne). Oprócz uczniów mogą w nich wziąć udział inne chętne osoby z lokalnych społeczności. Prelekcje są bezpłatne. Projekt potrwa do czerwca 2014 r., odczyty będą odbywać się co 2 tygodnie.

Skąd pomysł na taki cykl? Jak mówi Piotr Majewski, pomysłodawca i główny prelegent cyklu, Mikołaj Kopernik urodził się w Toruniu i tutaj spędził pierwsze kilkanaście lat swojego życia. To właśnie w tym mieście narodziło się jego zaciekawienie astronomią. Był wtedy rówieśnikiem uczniów współczesnych astrobaz. Z kolei większość astronomów swoją fascynację kosmosem zaczynała od zachwytu którymś ze zjawisk astronomicznych. Nie wiadomo które zjawisko mogło wpłynąć na zainteresowania Mikołaja Kopernika.

„Historia wydaje się oryginalna. Z mojej wiedzy wynika, że nikt jeszcze tego tematu nie dotykał. Powodem jest brak dokumentów, dowodów materiałów o pierwszych 18 latach życia Kopernika, na których można by się oprzeć. To bardzo dobre pole do spekulacji dla kogoś, kto nie jest naukowcem, a popularyzatorem i miłośnikiem astronomii.” tłumaczy Majewski, który jest także dziennikarzem Polskiego Radia PiK, na antenie którego regularnie prowadzi audycje astronomiczne.

„W ramach opowiadanej historii przedstawiam młodego nastolatka, którzy żyje sobie Toruniu, już po śmierci ojca, ale pod opieką matki i w towarzystwie rodzeństwa i kolegów. Jest z pewnością kilka zjawisk, które mogły Kopernika natchnąć. Na czele w tym katalogu nasuwa się zaćmienie Słońca z 16 marca 1485 r. Nie było to zaćmienie całkowite, ale o bardzo głębokiej fazie około 90 procent. Przy dobrej pogodzie z pewnością nie przeszło niezauważone. Na to wszystko nałożyło się spotkanie na szczycie. W Toruniu spotkali się wtedy król Kazimierz Jagiellończyk i wielki mistrz Marcinem von Truchsessem. Zestawienie rzadkiego zjawiska z międzynarodowym spotkaniem najwyższych władz  musiało zrobić wrażenie na mieszkańcach Torunia, w tym na 12-letnim wtedy Mikołaju Koperniku” wyjaśnia prelegent.

Projekt „Jak Kopernik odkrył niebo?” został dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Samorządu Województwa.

Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Piotr Majewski, dziennikarz radiowy i popularyzator astronomii, który poprowadzi cykl prelekcji "Jak Kopernik odkrył niebo?". Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego.