Pierwsze satelity na orbicie wysłane przez metanową rakietę

start

Chińska firma rakietowa LandSpace przeprowadziła trzeci lot swojej rakiety Zhuque 2. Był to drugi udany lot orbitalny tego systemu i pierwszy, w którym w przestrzeń kosmiczną wysłano satelity.

LandSpace to chiński startup, który stworzył rakietę Zhuque 2 – pierwszą na świecie rakietę orbitalną zasilaną ciekłym metanem i ciekłym tlenem. Pierwszy lot Zhuque 2 odbył się w grudniu 2022 r., ale wtedy z powodu awarii drugiego stopnia system nie osiągnął prędkości orbitalnej. Druga Zhuque 2 została wysłana już w lipcu 2023 r. Tym razem lot się powiódł. Na szczycie rakiety nie umieszczono jednak żadnych ładunków. Grudniowa misja to pierwsza z wysłanymi na orbitę satelitami.

Lot został przeprowadzony 8 grudnia 2023 r. z kosmodromu Jiuquan na Pustyni Gobi. Dwustopniowa konstrukcja wystartowała o 18.39 czasu lokalnego. Godzinę po starcie firma potwierdziła powodzenie misji, a Siły Kosmiczne USA śledzące kosmiczną aktywność na świecie potwierdziły obecność nowych obiektów na orbicie.

W udanej misji wystrzelono 3 satelity, wszystkie zbudowane przez chińską firmę Spacety: Honghu 1, Honghu 2 oraz Tianyi 33. Wszystkie statki mają być wykorzystywane do testów technologii telekomunikacyjnych na potrzeby budowy przyszłej sieci satelitarnej. Oceniając na bazie materiałów prasowych można stwierdzić, że są to mikrosatelity o masie nieprzekraczającej 50 kg.

Rakieta Zhuque 2 to średniej wielkości orbitalna rakieta nośna składająca się z dwóch stopni. Pierwszy człon jest wyposażony w cztery silniki TQ-12 zasilane ciekłym metanem i ciekłym tlenem. W górnym stopniu mamy pojedynczy silnik TQ-12 z czterema stabilizującymi silniczkami Verniera TQ-11. Cała rakieta mierzy prawie 50 m wysokości i w obecnej wersji jest w stanie wynieść do 1,5 t na orbitę heliosynchroniczną SSO o wysokości około 500 km (typową orbitę dla satelitów obserwacji Ziemi).

Firma LandSpace jest często porównywana z amerykańskim SpaceX. Głównie z uwagi na stosowanie filozofii szybkich iteracji rozwoju systemów rakietowych, plany budowy rakiet wielokrotnego użytku oraz zastosowanie metanu (paliwa które używane jest w systemie Starship). Firma opracowuje silniki TQ-12A, które będą zdolne do wielokrotnych odpaleń, co jest konieczne do budowy dolnego stopnia rakiety, który może wracać na Ziemię i lądować o własnym napędzie.

W najbliższych planach firmy jest powiększenie rakiety Zhuque 2 do wersji 2A z wydłużonymi zbiornikami paliwowymi i silnikami TQ-12A o większym ciągu oraz nieco przebudowanym górnym stopniem. LandSpace planuje wykonanie 3 lotów orbitalnych w 2024 r., a docelowo osiągnięcie kadencji 15 startów na rok. W dalszych planach jest też budowa rakiety Zhuque 3 – konstrukcji ze stali nierdzewnej łudząco przypominającej rakietę Starship, chociaż w mniejszej skali bo z udźwigiem 20 ton.

Na podstawie: Xinhua/NSF/SpaceNews

Na zdjęciu: Rakieta Zhuque 2 startująca do swojego trzeciego lotu. Źródło: Xinhua/Wang Jiangbo.