Teleskop Fermi skończył 5 lat!

Teleskop Fermi (ang. Fermi Gamma-ray Space Telescope) został wystrzelony w przestrzeń kosmiczną 11 czerwca 2008 roku.  Projekt jest wspólną inicjatywą NASA oraz organizacji rządowych wielu krajów m. in. Francji, Niemiec, Włoch, Japonii. Celem misji są obserwacje całego nieba w zakresie promieniowania gamma wysokich energii.

Teleskop wyposażony został w dwa instrumenty:
  • -LAT (ang. Large Area Telescope) rejestrujący fotony gamma w zakresie energii od 20 MeV do 300 GeV, stale monitorujący niebo,
  • -GRB (ang. Gamma-ray Burst Monitor), detektor, który pracuje w zakresie od około 8 keV do 30 MeV, posiadający bardzo krótki czas reakcji pozwalający na lokalizowanie i rejestrowanie błysków gamma.

Cele naukowe misji obejmują obserwacje nieba w zakresie wysokich energii, skupiając się na monitoringu galaktyk aktywnych, w szczególności blazarów, pozostałości po wybuchu supernowych, rozbłysków gamma, potencjalnych źródeł ciemnej materii, a także centrum Drogi Mlecznej.

W niedzielę, 11-tego sierpnia, Fermi świętował swoje kolejne urodziny – dokładnie pięć lat temu teleskop rozpoczął pierwsze obserwacje źródeł gamma. Naukowcy zaangażowani w projekt są bardzo zadowoleni z dotychczasowej bezawaryjnej pracy misji. Planują, że teleskop będzie monitorował niebo przez co najmniej pięć kolejnych lat.

Na podstawie dotychczasowych wyników powstał katalog źródeł ekstremalnych oraz trzy katalogi przeglądowe: 0FGL, 1FGL i 2GFL stworzone na podstawie kolejno: 3 miesięcy, roku i dwóch lat obserwacji. Wkrótce ma powstać następy katalog, obejmujący właśnie pięcioletnie obserwacje nieba.

Źródło: Alicja Wierzcholska | http://fermi.gsfc.nasa.gov/