Wentian

24 lipca 2022 r. rakieta Długi Marsz 5B wyniosła z kosmodromu Wenchang drugi moduł chińskiej stacji kosmicznej Tiāngōng. Moduł Wèntiān (z chińskiego: W poszukiwaniu niebios). Wèntiān to pierwszy z dwóch modułów badawczych stacji. Posiada też zapasowe systemy względem głównego modułu Tianhe.

Główny rozdział: Chińska Stacja Kosmiczna

Moduł Wentian to moduł badawczy stacji Tiangong. Jego główną funkcją będzie dostarczanie miejsca i możliwości do realizacji programu naukowego stacji. Oprócz tego Wentian poszerzy kwatery mieszkalne, co umożliwi przebywanie na stacji równocześnie 6 astronautów. Moduł wyposażono też w zapasowe systemy sztucznej atmosfery i dodatkowy moduł napędowy i nawigacyjny do kontroli położenia stacji. Na zewnętrznych ścianach modułu znalazły się platformy do umieszczania eksperymentów, które mają być wystawione bezpośrednio na działanie przestrzeni kosmicznej. Na module zamontowano też pierwszą parę dużych paneli fotowoltaicznych, które znacząco zwiększą dostępną na stacji moc elektryczną.

Moduł Wentian składa się z trzech głównych sekcji: najszerszej hermetyzowanej części mieszkalnej (tam znajdują się kwatery sypialne, moduły eksperymentalne i przestrzeń użytkowa), mniejszej niehermetyzowanej śluzy do wyjścia na spacery kosmiczne (na jej zewnętrznych ścianach zamontowano platformy do zewnętrznych eksperymentów) oraz modułu kontroli o kształcie ściętego stożka z systemem napędowym i panelami słonecznymi. Na zewnątrz modułu umieszczono też 5-metrowe ramię robotyczne, które będzie mogło się łączyć z 10-metrowym ramieniem modułu Tianhe i pomagać w zdalnych pracach jak również podczas spacerów.

Tianhe ma masę startową 23 t i mierzy 17,9 m długości, a w najszerszym miejscu 4,2 m średnicy. Łączna objętość użytkowa stacji to około 30 metrów sześciennych.

Wentian środek
Wnętrze modułu Wentian po wejściu na jego pokład astronautów. Źródło: CAST.