Astronomowie odkrywają nowo narodzone galaktyki za pomocą teleskopu Webba

Zdjęcie uchwycone przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba.

Badanie prowadzone przez międzynarodowy zespół naukowców stanowi przełom w naszym zrozumieniu wczesnej ewolucji galaktyk. Dzięki niemu otrzymaliśmy niezwykłe spojrzenie na fundamentalne procesy, które miały kluczowe znaczenie w kształtowaniu Wszechświata.

Zespół badawczy z Danii i Australii wykorzystał niezwykłe możliwości Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba, aby cofnąć się w czasie o miliardy lat, do okresu krótko po Wielkim Wybuchu, kiedy galaktyki formowały się po raz pierwszy.

Współautorka badania, astrofizyk, Claudia Lagos z Uniwersytetu Australii Zachodniej w Międzynarodowym Centrum Radioastronomii (ICRAR), wyjaśnia, że naukowcy dokonali fascynującego odkrycia. Okazało się, że przez ponad 12 miliardów lat galaktyki przestrzegały tych samych zasad dotyczących tempa formowania się w nich gwiazd, ich masy oraz składu chemicznego. Profesor Lagos podkreśla, że odkrycie to podważa wcześniejsze koncepcje dotyczące ewolucji galaktyk we wczesnym Wszechświecie. Sugeruje, że na początku galaktyki były ściśle związane z otaczającą je przestrzenią i pozostawały pod wpływem ich kosmicznego sąsiedztwa.

Najbardziej zaskakującym odkryciem było to, że starożytne galaktyki produkowały znacznie mniej ciężkich pierwiastków, niż dotychczas przewidywano na podstawie tego wszystkiego, co wiemy o galaktykach, które powstały później. Obfitość chemiczna tych galaktyk była około cztery razy niższa niż przewidywano na podstawie relacji fundamentalnej metaliczności obserwowanej w późniejszych galaktykach.

Profesor Lagos wyjaśnia, że wczesne galaktyki nieustannie otrzymywały nowy, nieskazitelny gaz ze swojego otoczenia, a napływ gazu rozcieńczał ciężkie pierwiastki wewnątrz galaktyk, czyniąc je mniej zwartymi. Odkrycie zespołu podważa istniejące dotąd teorie na temat ewolucji galaktyk i zarazem stawia nowe pytania dotyczące mechanizmów działających w czasach formowania się całego Wszechświata, otwierając tym samym drzwi do dalszych badań nad kosmicznymi procesami, które wpłynęły na rozwój wczesnych galaktyk.

Źródło: University of Western Australia