Chińska misja Chang'e 4 ląduje na niewidocznej stronie Księżyca

img

Chińska sonda Chang’e 4 wylądowała na niewidocznej z Ziemi stronie Księżyca. Jest to pierwsza misja, która dokonała tego w historii.

Lądownik z łazikiem wystartowały na rakiecie Długi Marsz 3B 7 grudnia 2018 roku. Wcześniej na orbitę wokół naszego naturalnego satelity wysłano statek, który będzie miał zadanie pośredniczyć w komunikacji z misją na powierzchni.

Sonda wylądowała na powierzchni Księżyca 3 stycznia o 3:26 czasu polskiego w wyznaczonej strefie w regionie Basenu Biegun Południowy-Aitken.

Jest to już 4. księżycowa misja Chin i najambitniejszy do tej pory projekt. Lądownik waży 1200 kg, a łazik 140 kg. Zarówno lądownik jak i łazik zostały wyposażone w instrumenty naukowe, które pozwolą zbadać morfologicznie powierzchnię Księżyca w okolicy lądowania oraz jego geologię. Misja ma też poszukać i oszacować obfitość zasobów w regionie lądowania.

O procesie lądowania

Ostatnia faza lądowania sondy trwała przez 12 minut. Główną trudnością była topografia wybranego terenu - poprzecinanego przez góry i strome wzniesienia. Sonda w przeciwieństwie do parabolicznego lotu poprzedniej chińskiej misji, wykonała niemal pionowe lądowanie.

Statek wyhamował najpierw niemal do zerowej prędkości i zaczął być ściągany w dół przez grawitację do powierzchni Księżyca. Na wysokości 2 km kamery na sondzie wykonały pierwsze obrazy powierzchni, celem uniknięcia przeszkód terenowych.

Na wysokości 100 m nad powierzchnią sonda wyhamowała zniżanie, aby znaleźć najbezpieczniejsze miejsce do lądowania w okolicy. Gdy takie zostało wybrane wznowiono zniżanie, a gdy statek znalazł się 2 metry nad księżycowym gruntem, wyłączył silniki i spadł na powierzchnię, łagodząc lądowanie czterema nogami.

Wysłane przez Chiny urządzenia mają instrumenty naukowe zbudowane we współpracy z innymi państwami. Przy okazji startu misji opisywaliśmy sprzęt jaki poleciał w ramach misji Chang’e 4.

Lądownik

Na lądowniku umieszczono wiele instrumentów naukowych. Znalazło się miejsce dla spektrometru radiowego niskich częstotliwości LFS. Dzięki niemu zostaną dokonane radiometryczne pomiary właściwości Słońca i środowiska plazmowego nad miejscem lądowania sondy.

Lądownik jest też wyposażony w eksperyment Lunar Lander Neutrons and Dosimetry do stałego monitoringu dawek promieniowania i spektrum liniowego współczynnika przenoszenia energii (LET) przez różne rodzaje radiacji na powierzchni Księżyca. Urządzenie LND będzie mogło też zmierzyć przepływy bombardujących cząstek i ich czasowe zróżnicowanie. Instrument powstał we współpracy z niemieckimi instytucjami.

Na lądowniku zamontowano też dwie kamery: kamerę lądowania LCAM, do wykonywania fotografii powierzchni podczas lądowania oraz kamerę terenową TCAM do fotografowania okolic lądownika.

Łazik

Łazik misji Chang’e 4 także wyposażono w wiele instrumentów naukowych. Podobnie jak w poprzednim pojeździe i tutaj umieszczono radar penetrujący LPR do badania księżycowego regolitu i wykrywania struktur geologicznych pod powierzchnią.

Łazik posiada instrument Advanced Small Analyzer for Neutrals (ASAN) do pomiaru obojętnych elektrycznie atomów i dodatnich jonów w otoczeniu pojazdu. Urządzenie powstało we współpracy ze Szwecją.

Do badania składu materiału na powierzchni Księżyca i szukania potencjalnych zasobów naturalnych zostanie wykorzystany spektrometr światła widzialnego i bliskiej podczerwieni VNIS.

Łazik został też wyposażony w panoramiczne kamery. Będzie też miał możliwość wykonywania wideotransmisji w czasie rzeczywistym. Pojazd ma zawieszenie przypominające to wykorzystywane przez marsjańskie łaziki NASA.

Źródło: Xinhua/NS

Na zdjęciu: Pierwszy obraz wykonany na powierzchni Księżyca przez sondę Chang'e 4. Źródło: Xinhua.