Ciemna Galaktyka

Ciemna chmura wodoru w galaktyce

W gromadzie galaktyk w Pannie odkryto tajemniczą chmurę wodorową VIRGOHI 21. Oddalona od Ziemi o 50 milionów lat świetlnych nie emituje ona żadnego światła, więc została uznana za galaktykę składającą się z ciemnej materii.

Obserwacje przeprowadzono na radioteleskopie w Holandii (Westerbork Synthesis Radio Telescope) na długości fali 21cm w zakresie łączonego projektu grup badawczych z obserwatorium w Arecibo i Uniwersytetu w Cardiff.

Z pomiarów wynika, że owa chmura rotuje, co przy dodatkowych danych implikuje istnienie galaktyki o masie ok 10 mld razy większej od Słońca. Tylko jeden procent tej masy zostało zidentyfikowane jako wodór neutralny – reszta to czarna materia. Mimo kontrargumentów przeciwników tej hipotezy nie da się ukryć, że obecnością ciemnej galaktyki można wytłumaczyć pewne niejasności dotyczące pobliskiego obiektu NGC 4254. Jest to galaktyka spiralna o bardzo nieregularnym kształcie z jednym, bardzo wydłużonym ramieniem znacznie większym od reszty. Takie zniekształcenie jest dość powszechnie obserwowane w sytuacjach gdy są obecne dwie galaktyki, które uległy zderzeniu ze sobą. W przypadku NGC 4254 towarzyszącego obiektu nie zaobserwowano, a VIRGOHI 21 znakomicie by się na drugą galaktykę nadawała. Gaz z tej pierwszej jest wciąż wyrywany przez ciemną chmurę tworząc niejako pomost łączący oba obiekty. W ciągu dalszego ruchu ewolucyjnego galaktyki się rozdzielą a ramię NGC 4254 wróci do swojej normalnej pozycji.

Źródło: Universe Today | Karolina Wojtkowska