Dimetylonaftalen wszystko wyśledzi

Naukowcy opracowali sposób czytania kosmicznego barometru Wszechświata, który pozwala  im zbadać najbardziej  gwałtowne wydarzenia w przestrzeni kosmicznej.

Obszary wysokich temperatur oraz wysokiego ciśnienia mogą powstawać w przestrzeni kosmicznej w miejscach, gdzie wybuchają gwiazdy,  czy też w miejscach oddziaływań komet i meteorytów. Naukowcy z Imperial College w Londynie opracowali metodę analizy  ciśnienia, jakie wywierane jest na małe próbki materiału organicznego, które mogły zostać wyrzucone z umierających gwiazd. Uczeni zbadali jeden z rodzaj węglowodoru aromatycznego o nazwie dimetylonaftalen. Związek ten powinien umożliwić identyfikację gwałtownych wydarzeń z historii Wszechświata.

Próbki dimetylonaftalenu występują  w meteorytach. Wcześniej, naukowcy mieli tylko możliwość zbadania, w jaki sposób oddziałuje na nie ciepło. Teraz badacze twierdzą, że zastosowana metoda pozwala określić czas, kiedy cząsteczki dimetylonaftaleny doświadczyły działania wysokiego ciśnienia.

Dr Wren Montgomery, jeden z autorów opublikowanego artykułu, podkreśla, że możliwość wykrycia działania wysokiego ciśnienia ma ogromne znaczenie dla poznawania warunków w jakich tworzył się Układ Słoneczny i Wszechświat. Dimetylonaftaleny stanowią doskonałe barometry i termometry.

Badanie przeprowadzone przez naukowców polegało na wywieraniu wysokiego ciśnienia na próbkę szerokości włosa ludzkiego wykonanej z dimetylonaftalenu i obserwowaniu zmiany w strukturze molekularnej związku. Kolejny etap badań  będzie opierać się o analizy laboratoryjne, w ramach których naukowcy zbadają inne rodzaje węglowodorów aromatycznych, poddając je działaniu ciśnienia, jakiego doświadczyłyby w przestrzeni kosmicznej.

Dimetylonaftalen nie zawsze musiał być obecny w próbkach skalnych, więc naukowcy twierdzą, że ważne jest, aby stworzyć kompleksowy katalog wszystkich węglowodorów aromatycznych. Badacze mają nadzieje, że katalog może zostać wykorzystany do badania Marsa. Badanie organicznych substancji na Czerwonej Planecie może przyczynić się do ujawnienia informacji, czy substancje te są wynikiem procesów generowanych przez dawne organizmy żywe.

Źródło: Alicja Wierzcholska | Science Daily