Kwas węglowy odkryty w przestrzeni międzygwiazdowej

Obłok molekularny Barnard 68

Międzynarodowy zespół astrofizyków, astronomów i chemików, którzy badali obłok molekularny G+0.693-0.027 w pobliżu centrum Drogi Mlecznej, znaleźli dowody na obecność kwasu węglowego (HOCOOH) w przestrzeni międzygwiazdowej. Jest to pierwsza detekcja tego związku chemicznego w tak odległym środowisku.

Wcześniejsze badania doprowadziły do odkrycia kwasu octowego i mrówkowego w przestrzeni międzygwiazdowej. Oba związki są kwasami karboksylowymi, podobnie jak kwas węglowy. Uważa się, że wszystkie trzy są budulcami życia. Znalezienie ich w tak odległych miejscach uwiarygadnia teorie sugerujące, że kwasy te zostały dostarczone na Ziemię za pośrednictwem komet lub meteorytów.

Kwasy karboksylowe mają atom węgla i są podwójnie związane z atomem tlenu. Są one również pojedynczo związane z grupą hydroksylową. Na Ziemi, kwas węglowy powstaje gdy CO2 miesza się i rozpuszcza w wodzie. Związek ten wywołuje efekt kwasowości w napojach bezalkoholowych oraz odpowiada za rosnącą kwasowość oceanów na skutek zwiększonej ilości CO2 w atmosferze.

Kwas węglowy zaobserwowano już wcześniej na kilku księżycach Jowisza, na kometach oraz na Merkurym i Marsie. Po raz pierwszy jednak wykryto go w przestrzeni międzygwiazdowej.

G+0.693-0.027

Na ilustracji: Lokalizacja obłoku molekularnego G+0.693-0.027 w Galaktyce. Źródło: NASA/CASAC Experiment/Victor M. Rivilla

Naukowcy zwracają uwagę, że obecność kwasu węglowego w międzygwiazdowym obłoku molekularnym sugeruje wysoki stopień złożoności ośrodka międzygwiazdowego, co oznacza, że może on zawierać również związki pokrewne aminokwasom. Oznacza to, że warto jest inwestować środki badawcze w poszukiwania innych kwasów, takich jak glikolowy, cyjanooctowy, propanowy czy glicyna.

Badacze określili także górną granicę obfitości HOCOOH w odniesieniu do wodoru dwuatomowego w obłoku molekularnym, co sugeruje możliwość występowania kwasu węglowego w przestrzeni międzygwiazdowej w dużych ilościach. Zauważają oni, że jednym z powodów, dla których kwasu węglowego nie odkryto dotychczas w przestrzeni międzygwiazdowej, pomimo jego pozornej obfitości, jest to, że jest on niewykrywalny za pomocą obserwacji radioastronomicznych.

Więcej informacji: publikacja Miguel Sanz-Novo i in. Discovery of the Elusive Carbonic Acid (HOCOOH) in Space, Astrophysical Journal (2023). DOI: 10.3847/1538-4357/ace523