Satelita GOES-16 zaczął obserwacje Słońca

Na stronie NASA pokazano pierwsze zdjęcia Słońca wykonane przez satelitę GOES-16 w zakresie ultrafioletowym. Satelita został umieszczony na orbicie pod koniec ubiegłego roku, a zarządzany jest przez inną amerykańską agencję: NOAA.

Pokazane zdjęcia zostały wykonane 29 stycznia 2017 r. Posłużono się teleskopem SUVI pracującym na pokładzie satelity GOES-16 (GOES-R). Z kolei SUVI ma być następcą instrumentu Solar X-ray Imager (SXI) używanego na poprzednich satelitach GOES.

Obserwacje będą prowadzone w zakresie fal ultrafioletowym (przy granicy z promieniowaniem rentgenowskim). Dzięki temu instrumentowi można będzie monitorować całą tarczę słoneczną i obszar wokół niej, czyli m.in. koronę słoneczną. Zebrane dane będą służyć do prognoz pogody kosmicznej i do lepszego zrozumienia aktywnych obszarów na Słońcu. Wybuchy i rozbłyski słoneczne mogą powodować koronalne wyrzuty masy, a gdy taki obłok plazmy dociera do Ziemi, to może spowodować zaburzenia w polu magnetycznym naszej planety i wywołać burze geomagnetyczne.

Jeśli burze geomagnetyczne są silne, mogą rodzić problemy dla sieci energetycznych, komunikacji albo działania satelitów. Dlatego prognozy pogody kosmicznej opracowywane przez National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) są istotne dla firm z tych branż.

Zdjęcia Słońca z 29.01.2017 r. uzyskane przy pomocy satelity GOES-16. Na południowym biegunie Słońca widać dużą dziurę koronalną. Źródło: NOAA.