Urania nr 2/2018 o pierścieniach i planetoidach

Urania - Postępy Astronomii nr 2/2018

Od dzisiaj dostępna jest Urania nr 2/2018. W numerze zamieściliśmy mnóstwo ciekawej treści. Piszemy o kosmicznych pierścieniach, możliwościach włączenia się w obserwacje planetoid, kosmologii nieliniowej, teleskopie ALMA, a nawet o odkryciu gwiazd z początków istnienia Wszechświata.

Wśród tematów numeru polecamy obserny tekst prezentujący projekt Gaia-GOSA, który umożliwia każdemu miłośnikowi astronomii dysponującemu teleskopem, na włączenie się w badania planetoid prowadzone przy pomocy satelity Gaia. Poznańscy astronomowie opracowali świetny serwis internetowy umożliwiający taką współpracę. Sprawdźcie koniecznie!

Następny ciekawy temat to kosmiczne pierścienie. Najnowsze wyniki badań nad pierścieniami w naszym układie planetarnym opisuje na podstawie artykułów w Nature i Science Jerzy Kuczyński. Kolejny tekst z pierścieniami w tytule to wywiad dotyczący egzoplanety J1407b, która prawdpodobnie posiada pierścienie.

Zapewne lubicie astropodróże :) W tym numerze mamy dwa teksty z nimi związane. Jeden podróżuje szlakiem planet przez szwajcarskie góry, a drugi to notatki z podróży do radioteleskopu ALMA.

Jako że Polskie Towarzystwo Miłośników Astronomii (PTMA) - jeden z naszych wydawców - szykuje na rok 2019 obchody swojego stulecia, kontynuujemy publikację materiałów o historii amatorskiego ruchu astornomicznego w Polsce. Tym razem jest to historia miłośniczego ruchu astronomicznego w Dąbrowie Górniczej. Warto też przeczytać słowo wstępne do numeru, w którym autor zastanawia sie który rok tak naprawdę jest początkiem PTMA (1919 czy 1921).

Skoro już jesteśmy przy setnych rocznicach, to na rok 2019 szykuje się takowa na skalę ogólnoświatową. Mianowicie swoje 100 lat będzie obchodzić Międzynarodowa Unia Astronomiczna (IUA), czyli organizacja skupiająca zawodowych astronomów z całego świata. Bazując na doświadczeniach z Międzynarodowego Roku Astronomii 2009 astronomowie chcą ponownie zorganizować mnóstwo działań skierowanych do społeczeństwa popularyzujących astronomię. Aby polskie stowarzyszenia i instytucje astronomiczne mogły zawczasu zaplanować włączenie się w te globalne działania i sprowadzić je również do Polski, zamieściliśmy dwa wywiady: z głównym światowym koordynatorem projektów IAU100 w Międzynarodowej Unii Astronomicznej oraz z koordynatorem biura IAU ds. popularyzacji astronomii.

Przy okazji: "Urania" też będzie w przyszłym roku świętować setną rocznicę swojej tradycji. Nasze czasopismo drukiem ukazujemy się od 1922 roku, ale od 1919 roku redagowana była poprzedniczka "Uranii" o tym samym tytule.

Z najnowszych odkryć polecamy uwadze radiowe obserwacje związane z gwiazdami III populacji, czyli takimi, które powstały w początkowym okresie istnienia Wszechświata. Są one przewidywane teoretycznie, a teraz uzyskaliśmy pośredni dowód na ich istnienie! Jest też oczywiście trochę więcej różnorodnych "niusów" z Polski i ze świata.

Dla tych, którzy zastanawiają się jakie kosmiczne studia wybrać, kontynujemy cykl o studiowaniu kierunków kosmicznych. Tym razem przedstawiamy geofizykę, która jak się okazuje, może być przydatna przy badaniach ciał Układu Słonecznego (nauki planetarne, zwane też planetologią).

Tradycyjnie w numerze jest także sporo stałych działów, jak kalendarz astronomiczny, kronika odkryć astronomicznych oraz lotów kosmicznych, Komeciarz, krzyżówka, ciekawe strony internetowe, Obserwator Słońca, zaproszenia na ciekawe wydarzenia i wiele więcej.

Zachęcamy do prenumeraty Uranii - to najwygodniejszy i najtańszy sposób na jej otrzymywanie. Bieżące i starsze numeru można także nabyć w naszym sklepie internetowym, a bieżące wydania są dostępne w slanach EMPiK, Relay, Inmedio, w niektórych kioskach Ruchu oraz w dobrych planetariach i w dobrych sklepach ze sprzętem optycznym i astronomicznym. Możecie też znaleźc wersję elektroniczną w Google Play.