Wenus widoczna na tle Plejad

Wenus i Plejady blisko siebie 3 kwietnia 2020 r.

W najbliższe dni czeka nas ciekawy widok na niebie, bowiem planeta Wenus będzie przechodzić na tle Plejad. Zachęcamy do spojrzenia w niebo!

Wenus świeci obecnie bardzo jasno, jest najjaśniejszym obiektem na nocnym niebie, po Księżycu. Jest znacznie jaśniejsza niż gwiazdy, więc bez trudu ją zidentyfikujemy wieczorem po zachodniej stronie nieba. Planeta zachodzi obecnie około godziny 23.

Przez parę najbliższych wieczorów Wenus będzie tworzyć ciekawą konfigurację z gromadą otwartą Plejady. Najbliżej jasnych gwiazd Plejad będzie w piątkowy wieczór 3 kwietnia, ale warto spojrzeć na niebo i dzisiaj, a także w weekend. Przy okazji będzie można sobie uzmysłowić, że ruch Wenus po niebie jest dość szybki – zmiany pozycji w stosunku do Plejad widać będzie w kolejne wieczory.

Wenus i Plejady wieczorem 3 kwietnia 2020 r.

Widok wieczornego nieba 3 kwietnia 2020 r. około godziny 21:00. Wenus jest widoczna na tle gromady otwartej Plejady. Zaznaczono granice i nazwy gwiazdozbiorów, a także nazwy jaśniejszych gwiazd. Rys.: Stellarium.

Zbliżenie Wenus z Plejadami można obserwować gołym okiem, ale jeśli chcemy lepiej przyjrzeć się zjawisku (i uniknąć przyćmiewania gromady blaskiem Wenus), to polecamy spojrzeć przez lornetkę.

Wenus i Plejady 3 kwietnia 2020 r.

Wenus i Plejady razem na niebie wieczorem 3 kwietnia 2020 r. Rys.: Stellarium.

Spotkania Wenus z Plejadami nie są jakoś specjalnie rzadkie, czasem planeta mija je bliżej, innym razem nieco dalej. Co 8 lat przechodzi natomiast bezpośrednio na tle gromady.

Wenus jest planetą w Układzie Słonecznym, a Plejady gromadą otwartą gwiazd, jedną z ponad tysiąca znanych w Drodze Mlecznej. Astronomowie szacują, że wiek gwiazd w Plejadach to około 100 milionów lat, a dystans, jaki nas od nich dzieli, to 444 lata świetlne.

Plejady są chyba najbardziej znaną gromadą otwartą. W katalogu Messiera noszą oznaczenie M45. Można też spotkać nazwę Siedem Sióstr. Nazwa Plejady odnosi się do mitologii greckiej, w której Plejady były nimfami.

O spotkaniu Wenus z Plejadami i innych ciekawych zjawiskach na kwietniowym niebie opowiada multimedialny kalendarz astronomiczny, który prezentujemy poniżej.

Ilustracja na początku:

Widok wieczornego nieba 3 kwietnia 2020 r. około godziny 21:00. Wenus jest widoczna na tle gromady otwartej Plejady. Rys.: Stellarium.