Drugi bliźniak Słońca

Słońce

Najprostszą metodą na znalezienie życia we Wszechświecie wydaje się wyselekcjonowanie gwiazd, które swoimi fizycznymi parametrami najbardziej przypominają nasze Słońce. Monitoring danych spektro i fotometrycznych takich gwiazd pozwoli odkryć ewentualne planety, na których może istnieć życie.

Za pomocą teleskopu hawajskiego Keck I astronomowie z Australijskiego Uniwersytetu Narodowego odkryli a następnie zidentyfikowali jedną z pobliskich gwiazd jako bardzo podobną do Słońca pod względem wieku, rozmiaru, temperatury i składu chemicznego. Gwiazda oznaczona HD 98618 znajduje się w konstelacji Wielkiej Niedźwiedzicy w odległości około 126 lat świetlnych i jest na tyle jasna, że można ją dojrzeć przez lornetkę. Jest ona dopiero drugą tego typu, prawie identyczną jak Słońce ; pierwsza z nich 18 Scorpii została odkryta dekadę temu.

Choć masa bliźniaka jest o około 2% większa od naszej gwiazdy i jest od niej o około 10 % młodsza, to powstał on wręcz w takim samym środowisku chemicznym. Bardzo podobny proces ewolucyjny może oznaczać powstanie wokół niego planet podobnych do tych z naszego Systemu. Techniki wykrywania planet wokół innych gwiazd są już na tyle zaawansowane, że ich odkrycie lub zaprzeczenie ich istnieniu w okolicy HD 98618 jest tylko kwestią czasu.

Źródło: SOHO/www.universetoday.com | Karolina Wojtkowska