NASA wybrała cztery propozycje misji międzyplanetarnych do programu Discovery

img

Powrót na Wenus, misja do księżyca Jowisza Io czy może przelot obok Trytona? NASA wybrała cztery propozycje misji do programu Discovery. Maksymalnie dwie z nich zostaną wybrane w przyszłym roku do realizacji.

Agencja NASA wybrała do szczegółowego opracowania cztery propozycje misji międzyplanetarnych programu Discovery. Zespoły otrzymały dofinansowanie w wysokości 3 mln dolarów na bardziej szczegółowe opracowanie swoich koncepcji. W przyszłym roku maksymalnie dwie z nich dostaną dalsze finansowanie.

Program Discovery to seria średniej wielkości misji amerykańskiej agencji NASA. Misje te mają na celu odpowiedzi na najbardziej palące planetologów pytania dotyczące Układu Słonecznego. Obecnie NASA realizuje dwie takie misje: lądownik marsjański InSight i sondę wokółksiężycowa LRO. W 2021 roku do planetoid trojańskich w Pasie Planetoid poleci misja Lucy należąca do tego programu. W przeszłości misjami realizowanymi w ramach Discovery były m.in.: pierwszy marsjański łazik Pathfinder, orbiter Merkurego MESSENGER, poszukiwacz egzoplanet Kepler czy misja Dawn do planetoid Ceres i Westa.

Finansowanie studiów koncepcyjnych otrzymały następujące propozycje:

DAVINCI+ (Deep Atmosphere Venus Investigation of Noble gases, Chemistry, and Imaging Plus)

DAVINCI+ to propozycja powrotu NASA na Wenus. Misja ma składać się ze specjalnej sondy w kształcie sfery, która zanurkuje w atmosferze planety, by zbadać jej skład aż do samej powierzchni. Na sondzie mają też zostać umieszczone kamery. Dodatkowo oprócz sondy opadającej w atmosferze, wokół planety ma latać orbiter który wykona dokładne mapy składu skalnego powierzchni. Jeżeli misja dojdzie do skutku, byłby to pierwszy dedykowany lot NASA na Wenus od 1978 roku. Naukowcy chcą dzięki danym z takiej misji odpowiedzieć na pytania jak uformowała się atmosfera planety, jak zmieniała się w czasie i czy Wenus posiadała kiedykolwiek ocean na powierzchni.

Io Volcano Observer (IVO)

IVO to misja dedykowana badaniu Io - jednego z księżyców Jowisza, najbardziej aktywnego wulkanicznie ciała niebieskiego w Układzie Słonecznym. Sonda miałaby dzięki bliskim przelotom obok powierzchni księżyca odpowiedzieć na pytania dotyczące jego szczególnych właściwości np. czy w jego wnętrzu znajduje się ocean magmowy.

TRIDENT

TRIDENT to propozycja sondy, która przeleciałaby obok Trytona - aktywnego lodowego księżyca Neptuna. Za sprawą misji Voyager 2 wiemy, że Tryton ma bardzo młodą powierzchnię, co świadczy o jego aktywności geologicznej. Naukowcy podejrzewają, że mogą tam występować erupcje, a sam księżyc może posiadać atmosferę lub też nawet podpowierzchniowy ocean. Sonda, która przeleciałaby blisko Trytona mogłaby odpowiedzieć na te pytania.

VERITAS (Venus Emissivity, Radio Science, InSAR, Topography, and Spectroscopy)

VERITAS to kolejna wybrana przez NASA propozycja misji do Wenus. Byłby to orbiter wyposażony w radar syntetycznej apertury, który wykonałby dokładne obserwacje topograficzne całej planety. Sonda dodatkowo zarejestrowałaby emisję powierzchni w podczerwieni. Taki zestaw danych pomógłby opracować geologiczną historię planety i potwierdzić czy nadal są tam aktywne procesy ruchów płyt tektonicznych lub wulkaniczne.

Teraz zespoły będą miały 9 miesięcy na opracowanie bardziej szczegółowych koncepcji swoich misji. NASA wybierze w przyszłym roku maksymalnie dwie z nich do dalszej realizacji.

Na zdjęciu: Artystyczna wizja Układu Słonecznego. Źródło: NASA.