Nowe obserwatorium promieniowania gamma

Obserwatorium HAWC na szczycie Sierra Negra
High-Altitude Water Cherenkov (HAWC) to kolejny eksperyment umożliwiający obserwacje  najbardziej energetycznych cząstek promieniowania gamma. Obserwatorium zlokalizowane jest w Meksyku, na zboczach wulkanów Sierra Negra oraz Pico de Orizaba, na granicy stanów Puebla i  Veracruz. Budowa instrumentów nie została jeszcze zakończona, ale część teleskopów rozpoczęła już pracę.

HAWC został zaprojektowany, aby obserwować promieniowanie gamma najwyższych energii z najbardziej ekstremalnych obiektów we Wszechświecie, takich jak galaktyki aktywne czy wybuchające gwiazdy, a także w celu poszukiwania ciemnej materii.

Instrumenty tworzące obserwatorium nie są typowymi teleskopami z lustrami czy antenami, ale wielkimi zbiornikami z czystą wodą. Aktualnie działa 100 z planowanych 300 zbiorników, każdy o średnicy 7.3 metra i 4 metrów wysokości Na dnie każdego z nich zamontowane zostały po 4 czułe detektory światła.

Obserwacje prowadzone będę w oparciu o technikę Czerenkowa. Wysokoenergetyczny foton gamma wdzierając się do atmosfery, oddziałuje z jej cząstkami powodując powstawanie kaskad cząstek wtórnych. Kiedy kolejne pokolenie cząstek dotrze do zbiornika wodnego, a ich prędkość będzie większa od prędkości fazowej światła w wodzie wyemitują one promieniowanie Czerenkowa. To niebieskie światło zostanie następnie zarejestrowane przez zamontowane w zbiornikach czujniki światła.  Bardzo duża liczba detektorów – zbiorników z wodą – umożliwi dokładną, stereoskopową rekonstrukcję zdarzenia.

Naukowcy zaangażowani w projekt podkreślają, że HAWC będzie 15 razy bardziej czuły niż jego starszy brat MILAGRO. Projekt zakłada, że możliwe będą  obserwacje promieniowania gamma o  energiach od 100 GeV do 100 TeV. Pierwsze testy przeprowadzono na początku sierpnia 2013 roku, a planowany czas pracy projektu to 10 lat.

Źródło: Alicja Wierzcholska | phys.org