Robert Zubrin opowie o Marsie w Krakowie

Robert Zubrin

Już 21 czerwca pasjonaci eksploracji kosmosu spotkają się w Krakowie z dr. Robertem Zubrinem, światowej sławy ekspertem ds. Marsa i założycielem The Mars Society. Wydarzenie odbędzie się przy współpracy Europejskiej Fundacji Kosmicznej, organizatora European Rover Challenge z Centrum Technologii Kosmicznych AGH i będzie wyjątkową zapowiedzią jednych najbardziej prestiżowych zawodów robotycznych na świecie.

Robert Zubrin jest znany na całym świecie jako jeden z najbardziej kreatywnych inżynierów pracujących obecnie w przemyśle lotniczym. Oprócz ponad 200 artykułów dotyczących technologii kosmicznych jest także jest autorem siedmiu książek, które stały się światowymi bestsellerami. Przez wiele lat był badaczem systemów napędowych statków kosmicznych i rakiet nośnych, technologii wykorzystania zasobów in-situ na Marsie i Księżycu, podtrzymywania życia w kosmosie.

Dr Zubrin jest powszechnie znany ze swojego zaangażowania w projekty dotyczące eksploracji i kolonizacji Marsa. Jako twórca projektu Mars Direct oraz założyciel The Mars Society jest prelegentem najważniejszych światowych wydarzeń związanych z eksploracją kosmosu, a także gościem programów popularno-naukowych w największych stacjach telewizyjnych. Wielokrotnie był także prelegentem na European Rover Challenge w czasie dnia poświęconego Marsowi. Jak sam mówi „Mars to nowy świat. Jego zasiedlenie stanowi wyzwanie, które zadecyduje, czy pozostaniemy zamknięci na Ziemi, czy też możemy stać się wieloplanetarnym gatunkiem podróżującym w kosmosie, z przyszłością nieograniczoną naszą odwagą i kreatywnością”.

Spotkanie z Robertem Zubrinem odbędzie się o godzinie 15.00 w budynku U-2 na terenie Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Wydarzenie będzie prowadzone w języku angielskim. Wstęp na spotkanie jest bezpłatny, ale ze względu na ograniczoną liczbę miejsc, wymagana jest wcześniejsza rejestracja pod linkiem.

*****************************

European Rover Challenge odbywa się pod patronatem Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA oraz Polskiej Agencji Kosmicznej. Od lat wydarzenie wspierane jest również obecnością decydentów NASA, ESA i Niemieckiej Agencji Kosmicznej DLR, astronautów i podmiotów związanych z sektorem kosmicznym: Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA) International Space University, The Mars Society, Explore Mars, Austrian Space Forum, Thales Alenia Space, GMV, Planet Labs oraz SENER. Organizatorem tegorocznej edycji jest Europejska Fundacja Kosmiczna, członek Międzynarodowej Federacji Astronautycznej (IAF) wraz z Politechniką Świętokrzyską i Miastem Kielce. Projekt jest współfinansowany z programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" Ministerstwa Edukacji i Nauki. Wszelkie informacje na temat wydarzenia można znaleźć na stronie internetowej: www.roverchallenge.eu.

Centrum Technologii Kosmicznych AGH jest wiodącym ośrodkiem badawczym w dziedzinie technologii kosmicznych w Polsce. Realizując interdyscyplinarne badania na styku nauki i przemysłu, centrum prowadzi innowacyjne projekty m.in. w zakresie konstruowania aparatury kosmicznej, materiałów wykorzystywanych w technologiach kosmicznych i astrobiologii. Jest także jednym z partnerów w projekcie Europejskiego Kosmicznego Uniwersytetu dla Ziemi i Ludzkości UNIVERSEH. Więcej informacji o Centrum można znaleźć na stronie.

Źródło: PlanetPartners