Starty rakiet (1 - 15 lutego 2024)

start

W pierwszej połowie lutego 2024 r. mieliśmy 9 startów rakiet orbitalnych. Tradycyjnie poleciały nowe Starlinki, ale też wiele innych ważnych ładunków. W stronę Księżyca poleciał kolejny komercyjny lądownik, NASA wysłała satelitę badania oceanów a amerykańskie Siły Kosmiczne umieściły na orbicie 6 nowych ładunków śledzących starty wojskowych rakiet.

Obsługa autonomicznych aut z orbity

Z kosmodromu Xichang wystartowała 3 lutego 2024 r. jedna z najpopularniejszych chińskich rakiet w historii – Długi Marsz 2C. W udanej misji wysłano na orbitę 11 satelitów konstelacji Geely, która ma wspierać technologie autonomicznych samochodów marki Geely poprzez umożliwienie komunikacji między nimi. Pierwsze 9 satelitów tej serii poleciało w podobnym locie w 2022 r. Każdy ze statków sieci Geely ma masę 130 kg i oprócz ładunku głównego przeznaczenia posiada także sprzęt do obserwacji oceanów.

Start Jielong 3

Już kilka godzin później z Morza Południowochińskiego przeprowadzono kolejny chiński start rakietowy. W powietrze wzbiła się rakieta Jielong 3 z 9 satelitami dla różnych prywatnych klientów. Jeden z satelitów to np. statek firmy China Electronics Technology Group Corporation z komercyjnym radarem SAR do obserwacji Ziemi. Inny to na przykład „artystyczny satelita” SCA-1, który ma ekran mający wyświetlać na orbicie wybrane prace artystyczne i robić zdjęcia tego ekranu na tle Ziemi za pomocą kamery umieszczonej na wysięgniku.

jielong 3
Start rakiety Jielong 3. Źródło: Xinhua.

Satelita środowiskowy NASA

6 lutego 2024 r. z kosmodromu Cape Canaveral wystartowała rakieta Falcon 9 firmy SpaceX. Celem misji było wyniesienie satelity badawczego NASA PACE. PACE będzie działał z orbity heliosynchronicznej i będzie dostarczał danych o kolorze oceanów, chmurach i zawartości aerozoli w ziemskiej atmosferze. Głównymi celami misji jest obserwacja bioróżnorodności w ziemskich oceanach (głównie planktonu), redukcja niepewności modeli klimatycznych przez badanie wzorców w atmosferze i badanie wpływu zmian klimatu na ekosystemy w oceanach.

Tajny rosyjski ładunek

9 lutego z kosmodromu Plesieck wystrzelono rakietę Sojuz 2.1v. Ładunkiem misji był tajny satelita Kosmos 2575. Statek został skierowany na orbitę polarną, niewiadomo nic oficjalnie o jego przeznaczeniu. Z niezależnych obserwacji orbity wynika, że Kosmos 2575 trafił na taką samą orbitę jak wysłany w grudniu inny tajny rosyjski ładunek. Eksperci uważają, że Kosmos 2575 to albo satelita szpiegowski do obserwowania Ziemi albo satelita świadomości sytuacyjnej do obserwowania innych satelitów w przestrzeni kosmicznej.

Nowe Starlinki z Kalifornii

10 lutego SpaceX przeprowadziło kolejny lot wysyłający satelity swojej sieci telekomunikacyjnej Starlink. Rakieta Falcon 9 wystartowała z kalifornijskiego kosmodromu Vandenberg. Lot Starlink 7-13 się udał, a na orbitę trafiło 22 statków wersji Starlink V2 mini. W misji wykorzystano używany dolny człon rakiety o oznaczeniu B1071. Brał on już udział w 14 misjach kosmicznych i w tej również powrócił na Ziemię, lądując na barce OCISLY na Oceanie Spokojnym.

Amerykańskie śledzenie rakiet

Swoje pierwsze ładunki w tym roku wysłały Siły Kosmiczne USA. Najnowszy rodzaj amerykańskich sił zbrojnych skorzystał z usług rakiety Falcon 9. 14 lutego wystartowała z kosmodromu Cape Canaveral i wyniosła 6 satelitów w misji USSF-124. Głównymi ładunkami była para tajnych statków programu Hypersonic and Ballistic Tracking Space Sensor (HBTSS). To specjalnie zbudowane urządzenia do wykrywania i śledzenia lotów rakiet balistycznych i hipersonicznych, które dają słabsze ślady, niewykrywalne przez starsze satelity tego typu. Pozostałe 4 ładunki do mniejsze satelity serii Tranche 0 Tracking Layer. Wejdą w skład dużej sieci satelitów, które również wykrywają i śledzą starty rakiet.

ussf-124
Start misji USSF-124. Źródło: SpaceX.

Misja towarowa do ISS

15 lutego swoją pierwszą misję do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej wykonali Rosjanie. Rakieta Sojuz 2.1a wystartowała z kosmodromu Bajkonur i wyniosła w kierunku kompleksu orbitalnego statek Progress MS-26 z towarem.

Kolejny lot na Księżyc

W kierunku Księżyca poleciał 15 lutego kolejny lądownik. Rakieta Falcon 9 wystrzeliła lądownik Nova-C "Odysseus" firmy Intuitive Machines, który 22 lutego podejmie próbę miękkiego przyziemienia w pobliżu bieguna południowego Księżyca. To kolejna misja programu komercyjnych lądowników księżycowych, prowadzonego przez NASA. Więcej o misji pisaliśmy w osobnym artykule.

3 loty SpaceX w 24 godziny

15 lutego SpaceX przeprowadził kolejną misję. W przeciągu 24 godzin rakieta Falcon 9 leciała ze wszystkich wyrzutni użytkowanych przez SpaceX. Tym razem w locie z Vandenberg wyniesiono kolejne 22 satelity Starlink V2 mini. W udanej misji Starlink 7-14 użyto stosunkowo nowego dolnego stopnia rakiety, który do tej pory leciał tylko raz. Po rozpędzeniu rakiety człon odłączył się i wrócił na Ziemię, lądując na barce OCISLY.