Globalny webcast z astronautami na Noc Jurija

Yuri's Night 2020

W nocy z 11 na 12 kwietnia zorganizowany zostanie globalny webcast z astronautami z całego świata. Akcja jest prowadzona w ramach tzw. Nocy Jurija (Yuri's Night). 12 kwietnia przypada rocznica pierwszego załogowego lotu człowieka w kosmos, którego dokonał kosmonauta Jurij Gagarin.

12 kwietnia to Międzynarodowy Dzień Załogowych Lotów Kosmicznych. Święto to zostało ustanowione 7 kwietnia 2011 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. Wcześniej ten dzień był obchodzony w niektórych krajach jako Dzień Kosmonautyki albo Międzynarodowy Dzień Lotnictwa i Kosmonautyki. W tym dniu organizowane są także tzw. Noce Jurija (Yuri’s Nights). Celem jest popularyzacja wiedzy o eksploracji kosmosu i inspirowanie nowego pokolenia odkrywców.

Yuri's Night Global Webcast

Głównym wydarzeniem zaplanowanym w tym roku jest globalny webcast z astronautami. Jak zapowiadają organizatorzy, Yuri’s Night Global Webcast połączy fanów Nocy Jurija z dziesiątkami astronautów, gwiazd, muzyków, pracowników branży kosmicznej w świętowaniu lotów kosmicznych ludzkości.

Wśród potwierdzonych astronautów możemy znaleźć Jessikę Meir (astronautka NASA, będzie rozmawiać z pokładu stacji ISS), Chrisa Hadfielda (astronauta kanadyjski), Nicole Stott  (astronautka NASA), Scotta Kelly’ego  (astronauta NASA), Soyeon Yi (astronautka koreańska) oraz Cady Coleman (astronautka NASA). Pełną lista gości dostępna jest na stronie akcji.

Pomysłodawcami Nocy Jurija są Loretta Hidalgo, Trish Garner oraz George Whitesides (dyrektor NASA w latach 2004–2008 i dyrektor generalny i prezes firmy Virgin Galactic). Po raz pierwszy obchody zorganizowano 12 kwietnia 2001 roku. Akcja ma swoją stronę internetową pod adresem https://yurisnight.net.

Od 4 do 10 października obchodzony jest także Światowy Tydzień Przestrzeni Kosmicznej (World Space Week). Został on ustanowiony 6 grudnia 1999 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. Odwołuje się do dwóch rocznic: 4 października 1957 roku w kosmos poleciał radziecki Sputnik 1 – pierwszy w historii sztuczny satelita Ziemi, a 10 października 1967 roku w życie wszedł „Traktat o przestrzeni kosmicznej”.

Globalny webcast z astronautami rozpocznie się 12 kwietnia o godz. 1.00 polskiego czasu.

Źródło: Yuri's Night