Mapa Drogi Mlecznej nominowana w plebiscycie MocArty RMF Classic 2019

Trójwymiarowa mapa Drogi Mlecznej w plebiscycie MocArty 2019

Wyniki astronomicznych badań naukowych zostały nominowanie w plebiscycie prowadzonym przez radio RMF Classic. W plebiscycie MocArty 2019 można do 26 lutego 2020 roku głosować na trójwymiarową mapę Drogi Mlecznej, opracowaną w ubiegłym roku przez polskich astronomów.

Astronomia ma bez wątpienia wpływ na kulturę, a przykładami są chociażby nominacje astronomicznych odkryć lub wydarzeń w plebiscytach kulturalnych. Najnowszy przykład: trójwymiarowa mapa Drogi Mlecznej opracowana przez polskich astronomów z projektu OGLE została nominowana w plebiscycie MocArty RMF Classic 2019. Osiągnięcie naukowe nominowano w kategorii „Rzecz z klasą”.

W uzasadnieniu nominacji czytamy:

Trójwymiarowa Mapa Drogi Mlecznej opracowana przez naukowców z Obserwatorium Astronomicznego UW, w ramach projektu Optical Gravitational Lensing Experiment (OGLE). Jej unikatowość polega na tym, że jest to pierwsza trójwymiarowa mapa stworzona na podstawie bezpośrednich odległości wyznaczonych do poszczególnych obiektów naszej Galaktyki i tym samym dostarcza wielu nowych informacji dotyczących budowy i historii systemu gwiazdowego, w którym mieszkamy.

Przejdź do strony głosowania w plebiscycie.

Warto też dodać, że inne astronomiczne wydarzenie zostało nominowane w trwającym obecnie plebiscycie „Książka Roku 2019”, zorganizowanym przez portal Lubimyczytac.pl, gdzie w kategorii „wydarzenie roku” nominowano nadanie planecie i gwieździe nazw nawiązujących do polskiej literatury fantastycznej. Zagłosować można tutaj.

Więcej informacji

Źródło: RMF Classic

Na ilustracji: Artystyczna wizja zakrzywienia dysku Drogi Mlecznej. Żółtymi punktami zaznaczono młode gwiazdy (cefeidy). Rys.: J. Skowron / OGLE. Na rysunek nałożono logo plebiscytu MocArty 2019. Źródło: RMF Classic.