Trwa budowa nowego największego radioteleskopu na świecie

Konstruktorzy nowego chińskiego radioteleskopu mają za sobą ważny etap prac! Budowa instrumentu trwa od roku 2011, jednak właśnie teraz ukończono rozmieszczanie jego głównych paneli konstrukcyjnych. Radioteleskop nosi nazwę FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope).

W ostatni czwartek technicy zaczęli instalację trójkątnych paneli. Zbudowana z nich czasza przyćmi rozmiarami wszystkie istniejące anteny świata – będzie miała 500 metrów średnicy. Każdy trójkątny, równoboczny panel ma długość 11 metrów. Drugi obecnie na świecie z największych radioteleskopów, słynna antena z Arecibo (Puerto Rico) ma średnicę czaszy 305 metrów.

Radioteleskop będzie osadzony w dolinie położonej w depresji Karst, w chińskiej prowincji Guizhou. Zaletą tej lokalizacji jest duża odległość od miast i osad – w promieniu 5 kilometrów od anteny nie będzie praktycznie ludzi, ale także żadnych zakłóceń radiowych. 500-metrowy radioteleskop będzie bardzo czułym instrumentem, który potrzebuje niemal idealnej "ciszy radiowej", by odbierać precyzyjnie sygnały z dalekiego Kosmosu. Obszar ten jest też korzystny ze względu na gromadzenie się wód podziemnych, może ma z kolei uchronić radioteleskop przed wpływami środowiskowymi i klimatycznymi.

FAST jest od lat z nadzieją wyczekiwany przez naukowców z Chin, którzy do tej pory musieli bazować na danych obserwacyjnych pochodzących z drugiej ręki – m.in. ze Stanów Zjednoczonych. Wu Xiangping, dyrektor generalny Chińskiego Towarzystwa Astronomicznego, twierdzi, że za jego pomocą Chińczycy będą w stanie odebrać najsłabsze i najdalsze sygnały radiowe w historii, a więc badać Wszechświat w całkiem nowy sposób. Co ciekawsze – naukowiec wierzy, że antena będzie też mogła brać udział w poszukiwaniu sygnałów radiowych wysyłanych przez obce cywilizacje.

Dla turystów jeszcze ciekawsze może być to, że projektanci wielkiego radioteleskopu przewidzieli możliwość jego zwiedzania i podziwiania. W planach jest platforma widokowa, którą inżynierowie budują obecnie na jednym ze wzgórz w otoczeniu anteny – będzie to prawdopodobnie najlepsze miejsce, by docenić fragment tej nowej, 500-metrowej konstrukcji patrzącej we Wszechświat.

Źródło: ifls.com

Na zdjęciu: Wizja artystyczna – tak mniej więcej wyglądać będzie FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope). Źródło: Arxiv.