Astronauci rozbudowują system paneli słonecznych na ISS. Udany spacer kosmiczny EVA-79

eva-79

Dwoje astronautów NASA wyszło na zewnątrz Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, aby wykonać kolejny spacer kosmiczny poświęcony rozbudowie systemu paneli słonecznych  zasilających kompleks.

Spacer kosmiczny o oznaczeniu EVA-79 został przeprowadzony 15 marca 2022 r. Na zewnątrz stacji ISS w skafandrach spacerowych wyszli amerykańscy astronauci Kayla Barron i Raja Chari. Spacer rozpoczął się oficjalnie o 13:12 czasu polskiego.

Głównym zadaniem spaceru była instalacja specjalnej struktury zwanej „Modification Kit” na jednym z obrotowych masztów MCA głównych paneli słonecznych stacji. Do tej struktury przymocowane zostanie później rozwijane skrzydło nowych paneli słonecznych IROSA. Docelowo 6 z 8 skrzydeł głównych paneli słonecznych stacji będzie miało zamontowany nowy zestaw paneli. Do tej pory zamontowano już dwa takie skrzydła. Po zakończonej rozbudowie stacja będzie dysponowała mocą 215 kW, zamiast wcześniejszych 160 kW.

iss
Wizualizacja obecnego stanu prac. W 2021 r. zamontowano pierwsze dwa zestawy paneli iROSA w skrajnej sekcji P6 stacji. Źródło: NASA.

Podczas spaceru EVA-79 astronauci mieli zamontować zestaw Modification Kit do masztu przy linii zasilania 3A, znajdującej się w sekcji S4 struktury kratownicowej stacji. W rejon tego masztu udali się od razu po wyjściu ze śluzy w module Quest.

Prace instalacyjne przebiegły bardzo sprawnie. Po utworzeniu trójkątnej struktury i przytwierdzeniu jej do masztu, polecono astronautom wykonanie dodatkowego zadania. Przeszli oni na sam kraniec stacji, do sekcji S6, gdzie przygotowali pojemnik zawierający dwa zapasowe moduły ładowania/rozładowywania akumulatorów stacji do ewentualnej przyszłej wymiany za pomocą ramienia robotycznego.

raja
Astronauta Raja Chari podczas prac na spacerze kosmicznym EVA-79. Źródło: NASA.

Na koniec astronauci przygotowali też pod ewentualne przyszłe wymiany skrzynki z różnymi zapasowymi częściami oraz sprawdzili dostęp do panelu elektrycznego instrumentu naukowego AMS (Alpha Magnetic Spectrometer). Zespół naziemny chciał sprawdzić czy w łatwy sposób można dostać się do tego komponentu na wypadek przyszłych napraw lub modernizacji.

Barron i Chari wrócili do stacji przez moduł Quest o 20:06 czasu polskiego. Spacer trwał więc oficjalnie 6 godzin i 54 minuty. Dla Kayli Barron było to drugie wyjście w przestrzeń kosmiczną. Swój pierwszy spacer zaliczyła w grudniu 2021 r. Raja Chari debiutował w roli spacerowicza. Był to 247. spacer kosmiczny przeprowadzony na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Zarówno Kayla jak i Raja przylecieli w listopadzie do stacji statkiem Crew Dragon firmy SpaceX w ramach czteroosobowej załogi Crew-3. Jest to ich pierwszy lot kosmiczny. Na Ziemię wrócą z resztą astronautów tej misji pod koniec kwietnia.

Następne amerykańskie wyjście na zewnątrz ISS planowane jest już na 23 marca. Wtedy ma zostać przeprowadzona instalacja nowych elementów systemu aktywnej kontroli termicznej stacji, dokończenie połączeń do europejskiej zewnętrznej platformy naukowej Bartolomeo oraz kilka mniejszych zadań.

Na podstawie: NASA/SN

Na zdjęciu tytułowym: Kayla Barron podczas spaceru kosmiczne EVA-79. Stacja ISS znajdowała się wtedy nad Oceanem Indyjskim. Źródło: NASA.