Ciekawa przeszłość galaktyk karłowatych

Galaktyka andromedy (po lewej) i M33 (po prawej) pojawiają się po obu stronach jasnej gwiazdy Mirach. Źródło: JP Stanley

Połączenie dwóch wzajemnie uzupełniających się metod astronomii, symulacji komputerowych i obserwacji, pokazuje, że galaktyki pośrednie takie jak Obłoki Magellana kontrolują zanurzanie się galaktyk karłowatych w naprawdę dużych galaktykach.

Gdy galaktyki średniej wielkości łączą się z dużymi, pociągają przy tym za sobą również wiele bardzo małych galaktyk – stwierdził Eric Bell z Uniwersytetu w Michigan na wirtualnym letnim spotkaniu Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego.

Na zdjęciu: Galaktyka Andromedy jest odległa od nas o około 2,5 miliona lat świetlnych. Zdjęcie przedstawia również obiekty z katalogu Messiera – M32 i M110, a także NGC 206 (jasny obłok gwiezdny w Galaktyce Andromedy) oraz gwiazdę Nu Andromedae. Zdjęcie zostało wykonane przy użyciu filtra H-alfa. Źródło: Adam Evans

Aby zbadać populację galaktyk karłowatych obecnych w naszej Grupy Lokalnej (grupy galaktyk, do której należą między innymi Droga Mleczna i duża galaktyka spiralna M31 w Andromedzie) Bell i Richard D’Souza z Obserwatorium Watykańskiego przeprowadzili symulacje komputerowe obłoków ciemnej materii, w których zdaniem astronomów zazwyczaj znajdują się galaktyki o masach zbliżonych do masy Drogi Mlecznej. Prześledzono interakcje 48 takich symulowanych halo galaktycznych z mniejszymi, otaczającymi je galaktykami (zbliżonymi pod względem parametrów do galaktyk karłowatych) astronomowie odkryli coś bardzo interesującego: galaktyki satelitarne zdają się mieć tendencję do łączenia się w grupy z dużą, centralną galaktyką, przy czym mniejsze galaktyki podążają za tymi o wielkościach i masach pośrednich, gdy te łączą się z centralnym, dużym galaktycznym “monstrum”.

To jednak tylko symulacja, czyli model rzeczywistych obiektów kosmicznych zaimplementowany w komputerze. Trzeba było zatem sprawdzić, jak wyniki symulacji mają się do obserwowalnej rzeczywistości. Aby przetestować te przewidywania, zespół przyjrzał się, kiedy w prawdziwych, mniejszych galaktykach otaczających Drogę Mleczną i Galaktykę Andromedy zanikło formowanie się gwiazd.

Ustanie procesów gwiazdotwórczych, szczególnie zachodzących na dużą skalę i bardzo intensywnie, jest dobrym przybliżeniem czasu połączenia się ze sobą dwóch lub większej liczby galaktyk. W procesie zlewania się ze sobą małe galaktyki prawdopodobnie są odzierane ze swych własnych obłoków gazu, z których powstają gwiazdy. Dzieje się to, gdy wpadają do wielkiego, gorącego halo galaktyki centralnej. I rzeczywiście, obserwacje wykazały, że formowanie się gwiazd w małych “satelitach” Drogi Mlecznej zostało silnie stłumione po tym, gdy na Drogę Mleczną opadła inna galaktyka sporych rozmiarów. Stało się to co najmniej dwa razy – około 2 miliardy lat temu, po złączeniu się naszej galaktyki z Wielkim Obłokiem Magellana, i 10 miliardów lat temu, dla podobnego przypadku galaktyki Gai-Enceladusa.

Z kolei moment taki wychwycono tylko raz dla przypadku innej dużej galaktyki Grupy Lokalnej, czyli M31. Proces gwiazdotwórczy ustał w niej około 6 miliardów lat temu. Sugeruje to, że największa galaktyczna towarzyszka Galaktyki Andromedy, M33, mogła wtedy zacząć nurkowanie w halo M31. Pojawiają się jednak i głosy, że sama M33 przelatuje właśnie teraz po raz pierwszy w pobliżu Andromedy i, podobnie jak Wielki Obłok Magellana Drogi Mlecznej, przybyła tam dopiero w ciągu ostatnich kilku miliardów lat. Bliższe przyjrzenie się całej rodzinie satelitów Galaktyki Andromedy może też wyjaśnić, kiedy M33 pojawiła się tam ze swoją wizytą.

Astronomowie są teraz w stanie badać satelity dużych galaktyk nawet do odległości kilkudziesięciu milionów lat świetlnych od nas. Jeśli nowe wyniki badań się potwierdzą, mogą umożliwić jeszcze bardziej precyzyjne zrozumienie historii takich galaktyk.

Źródło: Sky And Telescope