Dwa starty satelitów radarowych. Tylko jeden trafia na orbitę

img

22 maja zostały przeprowadzone dwa orbitalne starty rakietowe. Tylko jeden z nich był jednak udany.

Indyjski satelita radarowy

W środę 22 maja z indyjskiego kosmodromu Satish Dhawan wystartowała rakieta PSLV z wojskowym satelitą radarowym RISAT-2B. Statek zastąpi użytkowanego od 10 lat RISAT-2 i trafi na niską orbitę okołoziemską o wysokości ok. 550 km.

Sieć satelitów RISAT jest zarządzana przez Indyjską Agencję Kosmiczną ISRO. Satelity RISAT używają technologii radaru apertury syntetycznej i umożliwiają wykonywanie obrazów Ziemi w paśmie X w dowolnych warunkach pogodowych i świetlnych. Satelity są używane przez indyjskie wojsko, jak również służą rolnictwu, leśnictwu i zarządzaniu kryzysowemu podczas katastrof naturalnych.

Prawdopodobnie w tym roku zostanie wyniesiony bliźniaczy satelita RISAT-2B, a w 2020 roku na orbitę trafi większy RISAT-2A. Satelita wysłany w czwartkowym locie waży 615 kg.

Pierwsza strata Chin w 2019 roku

W ten sam dzień z kosmodromu Taiyuan w Chinach wystartowała rakieta Długi Marsz 4C z satelitą teledetekcyjnym Yaogan Weixing-33. Yaogan Weixing-33 miał być prawdopodobnie również operującym na niskiej orbicie satelitą z radarem syntetycznej apertury.

Rakieta jednak uległa awarii i ładunek misji nie został umieszczony na orbicie. Awaria wystąpiła podczas działania 3. stopnia rakiety. Dopiero kilkanaście godzin po starcie chińskie media oficjalnie poinformowały o stracie satelity.

W tym tygodniu przeprowadzono łącznie trzy starty rakiet orbitalnych. Oprócz chińskiego i indyjskiego lotu, ze wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych poleciała rakieta Falcon 9 z 60 satelitami telekomunikacyjnymi Starlink.

Źródło: NS

Na zdjęciu: Rakieta PSLV startująca z satelitą radarowym RISAT-2B. Źródło: ISRO.