Falcon 9 wynosi astronautów prywatnej misji Axiom 3 do stacji ISS

spacex

Z kosmodromu Kennedy Space Center na Florydzie wystartowała rakieta Falcon 9 z prywatną misją załogową Axiom 3 do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Rakieta Falcon 9 ze statkiem Crew Dragon „Freedom” na szczycie wystartowała 18 stycznia 2024 r. o 22:49 czasu polskiego ze stanowiska SLC-39A na terenie kosmodromu Kennedy Space Center. W statku znalazła się 4-osobowa załoga misji Axiom 3. Lot przebiegł pomyślnie i górny stopień rakiety dostarczył statek na docelową orbitę. Statek teraz w serii manewrów orbitalnych zbliży się do stacji ISS i zadokuje do portu w module Harmony.

Axiom 3 to już 3. komercyjna misja do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej organizowana przez firmę Axiom Space we współpracy ze SpaceX. Pierwsza taka misja odbyła się w 2022 r., a następna w 2023 r. Podobnie jak w poprzednich, w tej również bierze udział czterech astronautów. Co ciekawe pierwszy raz w historii skład misji kosmicznej jest w całości europejski.

Skład misji Axiom 3

zaloga axiom 3
Załoga misji Axiom 3, od lewej: Marcus Wandt, Walter Villadei, Michael López-Alegría i Alper Gezeravci. Źródło: Axiom Space.

Dowódcą misji Axiom 3 jest Michael López-Alegría. To były astronauta NASA, obecnie główny astronauta firmy Axiom Space. Pełnił już rolę dowódcy statku Crew Dragon w misji Axiom 1. López-Alegría urodził się w Madrycie i ma podwójne obywatelstwo (hiszpańskie i amerykańskie). Za sobą ma wieloletnią karierę pilota wojskowego i testowego w Marynarce Wojennej USA. Po zostaniu astronautą brał udział w lotach wahadłowców STS-73, STS-92, STS-113 i Sojuz TMA-9. Będzie to już jego 6. lot kosmiczny.

Walter Villadei jest pilotem misji Axiom 3. Był pułkownikiem włoskich Sił Powietrznych. Spędził wiele lat jako inżynier lotu oblatując takie samoloty jak Eurofighter Typhoon czy MB339. Brał udział w operacjach wojskowych w Afganistanie i Iraku. Otrzymał szkolenie astronautyczne jeszcze w 2011 r. w Rosji. W 2021 r. odbył pierwszą komercyjną misję kosmiczną w suborbitalnym rakietoplanie VSS Unity firmy Virgin Galactic. Teraz pierwszy raz leci na orbitę.

Alper Gezeravci jest specjalistą misji. Były pilot Sił Powietrznych Turcji. Przez 15 lat kariery wojskowej latał m.in. T-41, KC-135 czy F-16. Oprócz wojska pracował też jako kapitan w liniach Turkish Airlines. Został pierwszym tureckim astronautą

Marcus Wandt jest specjalistą misji. Służył ponad 20 lat w Siłach Powietrznych Szwecji jako m.in. pilot myśliwski, dowódca dywizjonu czy główny pilot testowy. Marcus, podobnie jak Polak Sławosz Uznański, został wybrany w 2022 r. w ostatnim naborze europejskiej agencji kosmicznej ESA na astronautę rezerwowego. Na czas trwania misji będzie pełnił funkcję astronauty projektowego ESA. W podobny sposób swój lot w przyszłości zrealizuje Sławosz.

O misji

Misja Axiom 3 ma potrwać około 2 tygodnie. W tym czasie załoga wykona wiele eksperymentów związanych m.in. z pożywieniem w warunkach nieważkości, ochroną przed promieniowaniem kosmicznym, edycją genów techniką CRISPR. Europejski astronauta w ramach własnej misji Munin ma wykonać ponad 20 badań o łącznej długości ponad 80 godzin. Wśród nich eksperymenty związane z: zdrowiem kości, nerwowymi komórkami macierzystymi czy fizjologią pracy na stacji orbitalnej.

W locie Axiom 3 wykorzystano używany dolny stopień rakiety Falcon 9 o oznaczeniu B1080. Wykonał on już wcześniej 4 misje: załogową Axiom 2, teleskopu kosmicznego Euclid, Starlink 6-11 i Starlink 6-24. Po wykonanej pracy dolny człon ponownie wrócił na Ziemię, lądując na wyznaczonym miejscu LZ-1 na terenie kosmodromu.

Był to już 14. udany lot rakiety orbitalnej w 2024 roku i już 6. lot rakiety Falcon 9 firmy SpaceX. Lot był wyjątkowy również z tego względu, że był to ogółem 300. udany lot rakiety orbitalnej firmy SpaceX.

Na podstawie: SpaceX/ESA/NSF

Na zdjęciu: Rakieta Falcon 9 startująca z misją Axiom 3. Źródło: SpaceX.