Kosmiczny Teleskop Hubble'a sfotografował kometę C/2013 A1

Kometa C/2013 A1
Na zdjęciu komety C/2013 A1 wykonanym przez Kosmiczny Teleskop Hubble'a widać dwa strumienie pyłu wypływające w przeciwnych kierunkach z jądra komety. Kometa w październiku przeleci koło Marsa w odległości ok. 140 tysięcy km.

Zdjęcie wykonano je 21 stycznia 2014 r., a NASA opublikowała je kilka dni temu. Zaprezentowano dwa obrazy. Na pierwszym widzimy pyłową otoczkę wokół komety (komę) rozciągającą się na około 19 tysięcy kilometrów. Drugi z obrazów jest pierwszym zdjęcie po przetworzeniu, aby uwypuklić inne szczegóły. Widać na nim dwa strumienie pyłu wybiegająca z jądra komety w przeciwnych kierunkach. Naukowcy mają nadzieję, że dalsze obserwacje pozwolą na wyznaczenie kierunku bieguna jądra oraz osi rotacji komety.

Kometę odkrył w styczniu 2013 roku Roberta H. McNaughta w Obserwatorium Siding Spring w Australii. Obecnie obiekt znajduje się mniej więcej w odległości oorbity Jowisza i zbliża się w kierunku centrum Układu Słonecznego. Według obliczeń orbity kometa C/2013 A1 ma 19 października 2014 r. minąć Marsa w odległości około 140 tysięcy kilometrów - jest to mniej niż połowa odległości Ziemia-Księżyc.

Najbliżej Słońca kometa będzie 25 października 2014 r. w odległości około 200 milionów kilometrów. Później rozpocznie podróż powrotną w bardzo dalekie krańce Układu Słonecznego. Jej okres orbitalny wynosi prawie milion lat.

Według przewidywań kometa nie będzie dostrzegalna gołym okiem.

Kometa C/2013 A1 sfotografowana 21.01.2014 r. za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Po prawej obraz po przetworzeniu, na którym widać dwa strumienie gazu wypływające z jądra w przeciwnych kierunkach. Źródło: NASA, ESA, and J.-Y. Li (Planetary Science Institute).