Rakieta LauncherOne umieszcza na orbicie 7 satelitów, w tym dwa dla polskiej firmy SatRevolution

launcherone

Firma Virgin Orbit przeprowadziła 13 stycznia udany lot orbitalny swojej rakiety LauncherOne, startującej spod samolotu Boeing 747. W misji nazwanej “Above the Clouds” na niską orbitę okołoziemską trafiło 7 satelitów: 4 dla Sił Kosmicznych USA, 2 dla polskiej firmy SatRevolution i satelita amerykańskiej firmy Spire Global.

Trzeci start orbitalny na świecie w 2022 r. został przeprowadzony 13 stycznia 2022 r. Samolot wynoszący rakietę Cosmic Girl (przerobiony model Boeinga 747) wystartował z portu Mojave Air and Space Port w Kalifornii. Dwustopniowa rakieta LauncherOne została wypuszczona o 22:52 czasu polskiego nad Oceanem Spokojnym. Tuż po wypuszczeniu rakiety odpaliła ona swój pierwszy stopień i zaczęła wznoszenie.

Lot rakietowy był udany i po pracy dolnego stopnia, a potem dwóch odpaleniach górnego stopnia wszystkie 11 satelitów zostało wypuszczonych na docelowej orbicie.

O ładunkach

Głównym ładunkiem misji były 4 satelity misji STP-27VPB, przeznaczone dla Sił Kosmicznych USA. Są to niewielkie ładunki testujące rozmaite technologie kosmiczne. Wśród nich jest para satelitów PAN A i B. Są to nanosatelity standardu CubeSat 3U, które testować będą autonomiczne systemy zbliżenia i dokowania. Inny CubeSat 3U o nazwie GEARRSAT 3 został zbudowany dla Laboratorium Badawczego Sił Powietrznych USA przez firmę NearSpace Launch. Celem misji będzie w tym przypadku test autonomicznej czarnej skrzynki wysyłającej dane telemetryczne z satelity przez sieć satelitarną Globalstar. Ostatnim ładunkiem misji STP-27VPB jest TechEdSat 13 – również CubeSat 3U – zbudowany przez ośrodek NASA Ames Research Center testujący technologie sztucznej inteligencji w tym neuromorficzny procesor i urządzenie przyspieszające deorbitację.

Firma SatRevolution wysłała w ciągu jednego dnia na dwóch różnych rakietach aż 6 satelitów. W omawianej tutaj misji na orbitę okołoziemską wypuszczony został STORK-3 – kolejny nanosatelita standardu CubeSat 3U budowanej przez firmę sieci komercyjnych satelitów obserwacji Ziemi. Drugim ładunkiem od SatRevolution w tym locie jest statek SteamSat 2 zbudowany dla brytyjskiego startupu SteamJet Space System do testów napędu parowego dla nanosatelitów.

Wreszcie ostatnim ładunkiem lotu był satelita ADLER 1. Statek powstał we współpracy z firmą Spire Global, która zbudowała i wysłała już ponad 100 nanosatelitów Lemur-2. Właśnie na bazie Lemura-2 powstał satelita ADLER 1 dla Austriackiego Forum Kosmicznego. Posiada on dwa eksperymenty: rozkładane skrzydła piezoelektryczne do wykrywania zderzeń z mikrośmieciami kosmicznymi oraz radar CW do teledetekcji obiektów kosmicznych w odległości 50 metrów.

Misja Above the Clouds była trzecim udanym lotem rakiety LauncherOne na orbitę i też trzecim lotem orbitalnym na świecie w 2022 r.

Na podstawie: Virgin Orbit/Space News

Na zdjęciu: Początkowa faza startu rakiety LauncherOne z misją Above the Clouds. Źródło: Virgin Orbit.