Satelita pomiaru wysokości oceanów Sentinel-6A wyniesiony na orbitę przez rakietę Falcon 9

img

Rakieta Falcon 9 wyniosła na orbitę satelitę oceanograficznego sieci Copernicus Sentinel-6 Michael Freilich.

Rakieta Falcon 9 firmy SpaceX wystartowała 21 listopada o 18:17 czasu polskiego z kosmodromu Vandenberg na zachodnim wybrzeżu USA. Na orbitę został wyniesiony amerykańsko-europejski satelita środowiskowy Sentinel-G Michael Freilich.

Lot przebiegł pomyślnie. Po ponad 8 minutach pracy dwóch stopni rakiety Falcon 9, satelita znalazł się z górnym stopniem na niskiej orbicie parkingowej. Następnie przez 45 minut trwała faza swobodnego dryfu orbitalnego, po której silnik Merlin Vac górnego stopnia odpalił po raz drugi, tylko na 10 sekund, aby ustawić statek na docelowej orbicie. Satelita Sentinel-6 Michael Freilich został odłączony od rakiety kilka minut później.

Dolny stopień rakiety Falcon 9 po odłączeniu skierował się z powrotem w stronę kosmodromu. Wylądował o własnym silniku na lądowisku LZ-4 w Vandenberg.

W misji wykorzystano nowy dolny stopień rakiety Falcon 9, oznaczony jako B1063.

Pomiar poziomu wód oceanów

Sentinel-6 Michael Freilich (znany też jako Sentinel-6A) to satelita obserwacji Ziemi zbudowany wspólnie przez agencje kosmiczne NASA, ESA, amerykańską agencję oceaniczną i atmosferyczną NOAA, Europejską Organizację Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych EUMETSAT oraz francuską agencją kosmiczną CNES.

Jego głównym celem będzie monitoring wysokości poziomu wód oceanicznych na potrzeby ochrony środowiska i badań związanych ze zmianami klimatu. Satelita został nazwany na cześć dra Michael Freilicha - byłego przewodniczącego wydziału Nauk o Ziemi amerykańskiej agencji kosmicznej NASA.

Satelita Sentinel-6A będzie kontynuował w nadchodzącej dekadzie stałe pomiary wysokości wód. W 2025 r. planowany jest lot identycznego satelity Sentinel 6B, który przedłuży tego typu obserwacje o kolejne lata.

Seria Sentinel-6 to kontynuacja trwającego ostatnie trzy dekady wysiłku na stały pomiar wysokości wód oceanicznych. Wspólne francusko-amerykańskie satelity Topex-Poseidon, Jason, a także europejskie satelity serii Envisat czy wysłane w ostatnich latach CryoSat i Sentinel-3 dostarczyły dowodów, że poziom wód rośnie średnio 3,2 mm na rok, a w ostatnich latach tempo wzrostu zdaje się przyspieszać i dochodzić do prawie 5 mm na rok. Rosnący poziom wód jest jedną z najgroźniejszych konsekwencji zmian klimatu.

Satelita Sentinel-6A został zbudowany przez firmę Airbus Defense and Space, waży około 1,2 t i jest wyposażony w szereg instrumentów teledetekcyjnych.

Najważniejszy to wysokościomierz radarowy zbudowany przez ESA, bazujący na podobnym instrumencie wykorzystanym w misji Sentinel-3. Poza tym na statku znajdują się: radiometr mikrofalowy AMR-C, odbiornik sygnału nawigacyjnego, system pozycjonowania satelity DORIS, retroreflektor laserowy do pozycjonowania przez stacje naziemne i instrument zakrywania radiowych sygnałów nawigacyjnych do tworzenia pionowych profili temperaturowych atmosfery.

Satelita będzie komunikował się z Ziemią przy pomocy anten pasma radiowego X i S.

Był to 86. udany start rakiety orbitalnej w 2020 r. Rakieta Falcon 9 startowała w tym roku po raz 20. Częściej latały w tym roku tylko rakiety serii Długi Marsz 2,3 i 4, które wykonały łącznie 23 próby, z czego jedna była nieudana.

Na podstawie: NASA/ESA

Na zdjęciu: Rakieta Falcon 9 startująca z satelitą Sentinel-6 Michael Freilich. Źródło: SpaceX.