Szwedzki Instytut Fizyki Kosmicznej o krok bliżej krawędzi Układu Słonecznego

Neptun i Tryton

Szwedzki Instytut Fizyki Kosmicznej IRF jest o krok bliżej wysłania w Kosmos nowego instrumentu satelitarnego do badań Neptuna i jego księżyca Trytona. Agencja kosmiczna NASA wybrała misję TRIDENT jako jedną z czterech misji, które będą opracowywane dalej aż do ostatecznej selekcji w kwietniu 2021 roku.

Jeśli misja TRIDENT faktycznie dojdzie do skutku, IRF zbuduje na jej potrzeby ważny instrument - spektrometr plazmowy. Zbada on stan i skład jonosfery Trytona, a także magnetosferę Neptuna.

-Dzięki misji TRIDENT IRF zacznie badać najbardziej zewnętrzne obszary naszego układu. Jest to wyjątkowa szansa na poszerzenie wiedzy na temat Układu Słonecznego, aż do jego granic. TRIDENT miała silną konkurencję w dotychczasowym procesie selekcji, więc cieszymy się, że została wybrana do dalszych prac badawczo-rozwojowych - mówi Martin Wieser, naukowiec odpowiedzialny za spektrometr plazmowy w IRF.

Po wystrzeleniu satelity w przestrzeń kosmiczną, które planowane jest na rok 2026, ma on wykonać pojedynczy przelot w pobliżu Neptuna i Tritona w 2038 roku. Neptun jest najbardziej zewnętrzną planetą w Układzie Słonecznym. Tryton to z kolei wyjątkowo ciekawy, wysoce aktywny, lodowy księżyc Neptuna.

Tryton jest jednym z niewielu geologicznie aktywnych obiektów w Układzie Słonecznym i zarazem kandydatem na ciało kosmiczne posiadające  podpowierzchniowy ocean wodny. Księżyc ten został jak dotąd odwiedzony przez nas tylko raz, gdy w roku 1989 zbliżyła się do niego sonda Voyager 2. To ona przesłała na Ziemię zdjęcia obecnych tam gejzerów i znajdujących się ponad nimi chmur.

TRIDENT to jedna z propozycja misji do przyszłej realizacji w ramach programu NASA Discovery, w zamierzeniu opartego na serii stosunkowo niedrogich misji mających na celu dalszą eksplorację Układu Słonecznego. Misją TRIDENT kieruje Louise Prockter z Lunar and Planetary Institute/Universities Space Research Association w Houston, USA.

-Jestem bardzo podekscytowany! Udział w misji TRIDENT otwiera przez IRF przełomową okazję do odkrywania sekretów Neptuna i jego aktywnych księżyców, oraz szansę na współpracę z NASA, największą agencją kosmiczną na świecie. Może któregoś dnia także logo IRF i etykieta “Made in Sweden” dotrą aż na obrzeża Układu Słonecznego - podsumowuje Stas Barabash, dyrektor IRF.

Źródło: IRF