12. lot suborbitalny rakiety New Shepard

img

Firma Blue Origin przeprowadziła kolejny lot suborbitalny swojej rakiety New Shepard i statku. Była to już dwunasta misja tego systemu rakietowego, trzecia przeprowadzona w 2019 roku.

Rakieta wystartowała 11 grudnia o 18.53 czasu polskiego z kosmodromu firmy w West Texas. Cały lot przebiegł pomyślnie – jednostopniowy system wraz z kapsułą osiągnęły wysokość ponad 104 km. Po udanej separacji rakieta powróciła na Ziemię, lądując przy pomocy głównego silnika. Kapsuła natomiast wypuściła spadochrony i przyziemiła 10 minut i 16 sekund po starcie, kończąc tym samym misję.

Filmowe podsumowanie misji. Źródło: Blue Origin.

W dwunastym testowym locie rakiety New Shepard w kapsule znalazło się ponad 20 eksperymentów naukowych. NASA umieściła tam eksperyment badający, jak można wykorzystać mieszaniny gazów z odpadów do napędzania statków w długich misjach kosmicznych lub działania systemów podtrzymywania życia. Studenci Uniwersytetu Columbia wysłali natomiast ładunek do badania wpływu nieważkości na działanie komórek.

Rakieta New Shepard zadebiutowała lotem w 2015 roku. Od tego czasu firma Blue Origin przeprowadziła 12 udanych startów, korzystając z trzech egzemplarzy swojej rakiety. Egzemplarz wykorzystany w tym locie wykonał już szóstą udaną misję.

W ostatnich lotach na szczycie rakiety umieszczona jest wersja kapsuły, która ma być wykorzystywana do lotów turystycznych. Crew Capsule 2.0 może pomieścić 6 pasażerów i jest wyposażona w największe okna, jakie kiedykolwiek były wykorzystane w lotach kosmicznych. Firma nie zdradziła do tej pory, od kiedy będzie świadczyć usługi lotów załogowych i ile bilet na taki lot będzie kosztował.

Na podstawie: Blue Origin

Na zdjęciu: Start rakiety New Shepard w ramach misji NS-12. Źródło: Blue Origin.