Dwa starty chińskich rakiet w odstępie 3 godzin

img

Dwie chińskie rakiety wyniosły ładunki na orbitę, startując w odstępie zaledwie trzech godzin. Niewielka rakieta Kuaizhou 1A umieściła w przestrzeni kosmicznej komercyjnego satelitę obserwacyjnego Jilin 1 Gaofen 02A, a nieco większa rakieta Długi Marsz 6 startowała z pięcioma satelitami teledetekcyjnymi Ningxia 1, o których niewiele wiadomo.

Pierwszy start został przeprowadzony z kosmodromu Jiuquan. Rakieta Kuaizhou 1A na paliwo stałe wystartowała 13 listopada o 4:40 czasu polskiego. Wysłany satelita Gaofen 02A to już 14. satelita obserwacji optycznej serii Jilin-1. Jilin-1 to seria zaawansowanych satelitów, umożliwiających wykonywanie obrazów z Ziemi z rozdzielczością poniżej 1 m. Głównymi zastosowaniami tych satelitów jest prognozowanie i ocena szkód powstałych przez procesy geologiczne, pomoc w rolnictwie i w poszukiwaniu złóż naturalnych. Z danych satelitarnych systemu korzystają prywatni klienci.

W drugim środowym starcie z kosmodromu Taiyuan leciała rakieta Długi Marsz 6. Wyniosła na niską orbitę 5 komercyjnych satelitów rozpoznania elektromagnetycznego Ningxia 1. Start nastąpił o 7:35 czasu polskiego. Był to pierwszy start rakiety tego typu od listopada 2017 roku. Długi Marsz 6 to jedna z nowszych rakiet zbudowanych przez Chiny. Jej pierwszy lot został przeprowadzony w 2015 roku. W pierwszych dwóch dolnych stopniach tej rakiety używane są nowoczesne, wydajne silniki zasilane przyjaźniejszą dla środowiska mieszanką ciekłego tlenu i kerozyny RP-1.

W tym roku przeprowadzono już 76 udanych startów rakiet orbitalnych. Chiny wykonały 24 udane misje i są obecnie pod względem liczby startów liderem na świecie.

Na podstawie: NSF/SN

Na zdjęciu: Rakieta Długi Marsz 6 startująca z Taiyuan z 5 satelitami Ningxia 1. Źródło: Zheng Taotao/Xinhua.