Rakieta Falcon 9 wynosi na orbitę włoski radar

falcon 9

31 stycznia z kosmodromu Cape Canaveral na Florydzie wystartowała rakieta Falcon 9 firmy SpaceX. Po udanym locie umieściła na orbicie włoskiego satelitę radarowego CSG-2.

Czwarty lot rakietowy firmy SpaceX w 2022 roku został przeprowadzony w poniedziałek 31 stycznia. Rakieta Falcon 9 wystartowała o 18.11 czasu lokalnego ze stanowiska SLC-40. W Polsce był już 1 lutego, godzina 0.11 w nocy. Misja dwustopniowej rakiety przebiegła pomyślnie. Górny stopień Falcona 9 zakończył pracę około 9 minut po starcie, krótko po tym wypuścił satelitę CSG-2 na orbicie.

W misji wykorzystano dolny stopień o oznaczeniu B1052. Leciał on już poprzednio w dwóch misjach jako boczny człon rakiety Falcon Heavy: Arabsat 6A oraz STP-2 w 2019 r. Również tym razem wrócił na Ziemię. Po odłączeniu się od górnej części rakiety powrócił i wylądował na wyznaczonym miejscu LZ-1 na terenie kosmodromu.

CSG-2 (wł.: COSMO-SkyMed Seconda Generazione 2) to drugi satelita systemu radarowego CSG. COSMO-SkyMed Seconda Generazione to następca liczącej 4 satelity flotylli COSMO-SkyMed, które były wysyłane w przestrzeń kosmiczną w latach 2007-2010. Pierwszy satelita odnowionej sieci CSG-1 trafił na orbitę w 2019 roku. Satelity CSG zajmują taką samą powłokę heliosynchroniczną co poprzednia generacja.

Satelity CSG dysponują radarem syntetycznej apertury SAR, działającym w paśmie radiowym X. Za ich pomocą będzie można wykonywać zobrazowania klęsk żywiołowych, wspierać rolnictwo czy zadania związane z kartografią. Obrazy z satelitów mogą być też wykorzystywane do celów rozpoznawczych dla wojska czy śledzenia ruchu morskiego.

System radarowy na wysłanym satelicie zapewnia rozdzielczość punktową do 0,8 m/px (przeznaczone wyłącznie dla wojska). W trybie rejestracji pasa terenu o 15 km szerokości i 2500 km długości możliwe jest uzyskanie obrazów o rozdzielczości maksymalnej 3 m/px. Dostępny jest również tryb obserwacji skanerowej obejmujący większe wycinki z mniejszymi rozdzielczościami.

Program satelitów CSG jest prowadzony przez Włoską Agencję Kosmiczną przy bliskiej współpracy włoskiego Ministerstwa Obrony. Zarówno poprzedni jak i ten wysłany teraz satelita CSG mają planowany czas działania wynoszący 7 lat.

Jak wcześniej wspomnieliśmy był to 4. start rakiety Falcon 9 w 2022 r. SpaceX ma już od początku roku bardzo napięty harmonogram, w momencie publikacji tego artykułu zdążyły wystartować już dwie kolejne misje tej firmy. Na świecie omawiany start był 8. lotem orbitalnym 2022 roku.

Na podstawie: NSF/SpaceX

Na zdjęciu: Rakieta Falcon 9 startująca z misją CSG-2. Źródło: SpaceX.