200 milionów dolarów na... poszukiwanie kosmitów

Instytut SETI

Instytut SETI otrzymał hojny prezent w wysokości 200 mln dolarów od Franklina Antonio, współzałożyciela firmy Qualcomm, wizjonera i zwolennika idei poszukiwania życia we Wszechświecie. Pieniądze zostaną przeznaczone na znalezienie inteligentnego życia pozaziemskiego.

8 listopada 2023 r. Instytut SETI, organizacja non-profit zajmująca się badaniami naukowymi, ogłosiła że otrzymała 200 mln dolarów z majątku Franklina Antonio, przyjaciela i zwolennika Instytutu, który przez ponad 12 lat mocno wspierał działania prowadzone przez SETI. Współzałożyciel firmy Qualcomm, zajmującej się chipami komunikacyjnymi, Franklin Antonio zmarł 13 maja 2022 r. w wieku 67 lat.

Instytut SETI (z ang. Search for Extraterrestrial Intelligence) zatrudnia ponad 100 naukowców aktywnie prowadzących badania w ramach 173 oddzielnych programów w sześciu kluczowych dyscyplinach naukowych: astronomii i astrofizyki; egzoplanety; eksploracja planet; astrobiologia; klimat i bionauka o Ziemi oraz poszukiwanie inteligencji pozaziemskiej.

Kierując się naszą podstawową misją i wizją Franklina Antonio, mamy teraz możliwość udoskonalenia i przyspieszenia naszych badań oraz dokonania nowych odkryć, z których skorzysta cała ludzkość przez przyszłe pokolenia – powiedział Bill Diamond, prezes i dyrektor generalny SETI Institutes.

Aby zachować pamięć o swoim darczyńcu, Instytut SETI będzie kontynuował badania nad jednym z największych i najgłębszych pytań w całej nauce, pytaniem tak starym jak sama ludzkość – czy jesteśmy sami we wszechświecie?

Ten dar umożliwia Instytutowi SETI podejmowanie większej liczby misji i poszerzanie priorytetów badawczych, aby przesuwać granice ludzkiej wiedzy w badaniu życia poza naszą planetą i początków życia tutaj na Ziemi – dodał  Diamond.

Darowizna Antonio pozwoli instytutowi na wspieranie rozwoju innowacyjnych technologii obserwacyjnych i instrumentów analitycznych

Franklin był nie tylko głównym dobroczyńcą badań SETI w Allen Telescope Array (ATA), ale był integralną częścią zespołu technicznego. Jego niezwykła wiedza na temat technologii komunikacyjnych była bezcenna w modernizacji ATA do światowej klasy instrumentu radioteleskopowego, jakim jest dzisiaj – powiedział dr. Andrew Siemion, Bernard M. Oliver Kierownik badań SETI w Instytucie SETI i dyrektor badań SETI na Uniwersytecie Oksfordzkim.

Ponieważ finansowanie Instytutu uzależnione jest w znacznej części od wsparcia z środków prywatnych w postaci np. darowizn, to dar Antonio posłuży również do stałego wspierania podstawowych programów SETI, wspierania nowych globalnych partnerstw, ustanawiania stypendiów podoktorskich itp.

Ten prezent będzie miał wpływ na wszystkie dziedziny badawcze Instytutu SETI – powiedział dr. Nathalie Cabrol, dyrektor Centrum Badań Carla Sagana. „Zapewni naszym zespołom swobodę realizowania własnych priorytetów naukowych oraz badania technologicznego, filozoficznego i społecznego wpływu ich badań na nasze codzienne życie tutaj na Ziemi”.

Więcej informacji o SETI.

Źródło: SETI