Astronarium nr 78 o pierwszym w historii obrazie czarnej dziury

Astronarium nr 78 - Pierwszy obraz czarnej dziury

Dzisiaj w TVP 3 o godz. 17:00 premiera pierwszego odcinka Astronarium z nowej serii. Tematem będzie pierwszy w historii obraz czarnej dziury. Jako partner medialny programu zachęcamy do obejrzenia!

W kwietniu 2019 r. zespół astronomów z Teleskopu Horyzontu Zdarzeń (EHT) zaprezentował pierwsze zdjęcie czarnej dziury, a dokładniej jej cienia. Wśród badaczy biorących udział w uzyskaniu tego historycznego obrazu było dwoje Polaków. Jeden z nich - dr Maciek Wielgus - wystąpi w zapowiadanym nowym odcinku Astronarium nr 78 (licząc w ciągłej numeracji od początku emitowania programu w 2015 r.). Oprócz niego wystąpią inni polscy specjaliści od czarnych dziur. Spróbują wyjaśnić nam w jaki sposób uzyskano obraz czarnej dziury i czego dzięki niemu się dowiedzieliśmy.

Astronarium to seria popularnonaukowych programów telewizyjnych o astronomii i kosmosie. Prezentuje zagadki Wszechświata i naukowców, którzy je badają. Kamery programu odwiedzają różne instytuty naukowe w Polsce i poza granicami naszego kraju pokazując najnowszą wiedzę o Wszechświecie, jaką dysponują współcześni astronomowie i fizycy.

Producentami programu są Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA) oraz Telewizja Polska (TVP), a partnerem medialnym czasopismo i portal "Urania - Postępy Astronomii". Dofinansowanie produkcji zapewnia Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.