Pierwszy start rakietowy Chin w 2022 roku z tajnym satelitą

start rakiety długi marsz 2D

Chiny przeprowadziły swój pierwszy start orbitalny w 2022 roku. Rakieta Długi Marsz 2D wyniosła na orbitę tajnego satelitę Shiyan 13.

Lot został przeprowadzony 17 stycznia 2022 r. z kosmodromu Taiyuan położonego w północnych Chinach. Dwustopniowa rakieta Długi Marsz 2D wyniosła na heliosynchroniczną orbitę o wysokości poniżej 500 km satelitę Shiyan 13. Z oficjalnych informacji nic nie wiadomo o przeznaczeniu tego statku.

Serią Shiyan nazywane są prawdopodobnie testowe satelity, sprawdzające nowe technologie kosmiczne na orbicie. Państwo Środka wysyła statki nazywane w ten sposób od 2004 roku.

Chiny otwierają tą misją rok startów rakietowych. W ubiegłym roku Chiny stały na czele zestawienia państw pod względem udanych lotów orbitalnych. Również ten rok zapowiada się na bardzo intensywny. Najważniejsze będzie 6 misji planowanych do zakończenia budowy chińskiej stacji kosmicznej Tiangong, na której obecnie pracuje 2. Ekspedycja. Poza tym powinniśmy się spodziewać rosnącej liczby startów komercyjnych rakiet.

W tym roku na świecie przeprowadzono łącznie z opisywaną tutaj misją 4 udane loty orbitalne. Wszystkie trzy poprzednie próby zostały przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych. Chiny szybko jednak nadrobią tę niewielką stratę do Amerykanów, bowiem na drugą połowę stycznia zapowiadanych jest kilka startów przed przerwą na początku lutego związaną z Chińskim Nowym Rokiem.

Na podstawie: SpaceNews/Xinhua

Na zdjęciu: Rakieta Długi Marsz 2D startująca z misją Yaogan 35 z kosmodromu Xichang 6 listopada 2021 r. Źródło: Bai Xiaofei/Xinhua.