Urania nr 6/2019 z kalendarzem astronomicznym w prezencie

Urania - Postepy Astronomii nr 6/2019

Najnowszy numer Uranii zawiera dwa prezenty dla Czytelników – i tych starszych, i tych młodszych. Pierwszym jest kalendarz astronomiczny z pięknymi astrofotografiami, a drugim kolejna z książeczek z przygodami Małej Uranii.

„Urania” nr 6/2019 ukazała się 16 grudnia i już powinna dotrzeć do prenumeratorów. Przypominamy o odnowieniu prenumeraty na kolejny rok. Nasze czasopismo dostępne jest także w salonach EMPiK, Relay i Inmedio oraz w wybranych kioskach, a także w dobrych planetariach i dobrych sklepach ze sprzętem astronomicznym i optycznym.

Mgławice planetarne to piękne obiekty. Ale co o nich wiadomo poza niesamowitymi zdjęciami? Szczegóły poznamy w artykule napisanym przez astronoma specjalizującego się w badaniu tych obiektów, dr. hab. Krzysztofa Gęsickiego.

Kolejnym głównym artykułem numeru są początki zastosowań komputerów w polskiej astronomii – a dokładniej komety, które w ten sposób badali różni polscy astronomowie.

Kontynuujemy także cykl „Z zamiłowania astronom” w ramach przedstawiania stulecia Uranii i Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii (PTMA).

Mamy też kilka tekstów podróżniczych. Jeden to wywiad o armeńskiej astronomii, drugi dotyczy wyprawy polskich studentów na całkowite zaćmienie Słońca w Chile, a trzeci opowiada o astronomii w Dubaju.

O pół wieku starsze od „Uranii” jest naukowe czasopismo „Nature”, które obchodziło właśnie 150-lecie. W rocznicowym numerze zaprezentowano czytelnikom okładkę przedstawiającą powiązania (cytowania) pomiędzy artykułami opublikowanymi w „Nature” od 1900 roku. To ciekawy widok (przedrukowujemy tę okładkę). „Urania” od jakiegoś czasu publikuje stały dział o nazwie „Przeczytane w Nature i Science”, w którym opisujemy najciekawsze wyniki badań z publikacji naukowych w tych czasopismach.

Jak w każdym numerze, nie brak też innych stałych działów, jak np. obszerny kalendarz astronomiczny, kronika wydarzeń, Cyrqlarz o meteorach, Komeciarz, Fotki z Uranią i inne.