Urania nr 6/2022 z kalendarzem astronomicznym

Urania nr 6/2022

Od kilku dni dostępny jest numer 6/2022 „Uranii”. Tradycyjnie dołączyliśmy do niego ścienny kalendarz astronomiczny na cały przyszły rok.

Trzęsienia Słońca i gwiazd to jeden z okładkowych tematów numeru. Podobnie jak trzęsienia Ziemi umożliwiają badania wnętrza naszej planety, heliosejsmologia i asterosejsmologia dają wgląd we wnętrza Słońca i gwiazd. Opisujemy sprawę dokładniej i pokazujemy polski wkład w rozwój tej dziedziny astronomii.

Drugim tematem z okładki  jest artykuł o Filarach Stworzenia, których nowe zdjęcia uzyskał Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba. Polecamy tez team dotyczący „zdjęć” ale w innym zakresie widma. Poznajcie galaktykę M101 (Wiatraczek) na falach radiowych.

Rozwój radioastronomii i technologii satelitarnych wpływa na bardziej przyziemne dziedziny, na przykład na geodezję. W artykule przedstawiamy, jak funkcjonują nowe narzędzia i co to jest tzw. Globalny Geodezyjny System Obserwacyjny (Global Geodetic Observing System – GGOS).

W numerze jest też trochę historii, w końcu to rok stulecia „Uranii” w druku. Możemy poznać redaktorów stulecia, jak i wgłębić się w losy astronoma opisywane w „Kronice życia Profesora Rybki”.

Nie brak też oczywiście wielu stałych działów, takich jak Astropodróże, Komeciarz, Obserwator Słońca czy Cyrqlarz, obszernego kalendarza astronomicznego i innych materiałów.

Do tego numeru dołączamy astronomiczny kalendarz ścienny na rok 2023. Powstał we współpracy z „Astronarium” oraz Polską Agencją Kosmiczną. Na kartach poszczególnych miesięcy widnieją zdjęcia kosmosu wykonane przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba.