Astronautka Christina Koch kończy rekordową misję na ISS

img

6 lutego na Ziemię powróciła w statku Sojuz MS-13 trójka astronautów. Swoją rekordową misję zakończyła Amerykanka Christina Koch.

Załogowy statek Sojuz MS-13 odcumował od stacji 6 lutego br. o 6:50 czasu polskiego, a przyziemił ponad trzy godziny później o 10:12. Z orbity powrócili: Christina Koch (USA), Aleksandr Skworcow (Rosja) i Luca Parmitano (Włochy).

Christina Koch zakończyła tym samym rekordową, trwającą 328 dni misję, która rozpoczęła się startem w statku Sojuz MS-12 14 marca 2019 roku. Początkowo Koch miała spędzić na ISS standardowe pół roku, NASA podjęła jednak decyzję o znacznym przedłużeniu pobytu, już gdy astronautka była na pokładzie stacji.

Przedłużenie zostało spowodowane kilkoma czynnikami. Najważniejsze z nich to awaria załogowego startu statku Sojuz MS-10, po której dwójka astronautów nie dotarła na orbitę i opóźnienia programu komercyjnych statków załogowych firm SpaceX i Boeing.

Koch pobiła rekord w długości pobytu kobiety w przestrzeni kosmicznej. 328 dni na stacji to tylko 12 dni mniej od Scotta Kelly’ego, który w 2016 roku pobił rekord najdłuższego pobytu na orbicie zrealizowanego przez agencję NASA. Dla astronautki była to pierwsza misja kosmiczna.

Dla Parmitano i Skworcowa był to koniec 201-dniowej misji. Obaj polecieli do stacji w statku Sojuz MS-13 w lipcu 2019 r. Dla Parmitano była to już druga misja na ISS. Włoch spędził w przestrzeni kosmicznej łącznie 367 dni, co jest europejskim rekordem. Skworcow zakończył swoją 3. misję kosmiczną. Rosjanin jest z tej trójki najbogatszy stażem, zaliczając łącznie 546 dni w przestrzeni kosmicznej.

Powrót trójki astronautów oficjalnie rozpoczął 63. Ekspedycję na ISS. Na stacji pozostała trójka: Oleg Skripoczka (dowódca stacji, Rosja), Jessica Meir i Andrew Morgan (oboje USA). Do ekspedycji dołączą w kwietniu Amerykanin Chris Cassidy i rosyjscy kosmonauci Nikolai Tikhonov and Andrei Babkin, którzy pozostaną tam sami z końcem kwietnia, kiedy planowany jest powrót obecnego składu na Ziemię.

Na zdjęciu: Christina Koch po wyjściu z kapsuły Sojuz MS-13. Źródło: NASA/Bill Ingalls.