Chiny wysłały pierwszą załogę do stacji kosmicznej Tiangong

img

Chiny wysłały trzyosobową załogę w statku Shenzhou 12 do Chińskiej Stacji Kosmicznej (Tiangong). Kapsuła zadokowała do portu w głównym module Tianhe i astronauci weszli już na pokład stacji. To pierwsza ekipa, która odwiedza budowany przez Chiny kompleks na niskiej orbicie.

Start został przeprowadzony 17 czerwca o 9:22 rano czasu lokalnego z kosmodromu Jiuquan na Pustyni Gobi. Załogowy statek Shenzhou 12 wysłała na orbitę rakieta Długi Marsz 2F.

Shenzhou 12 to pierwsza załogowa misja Chin od 5 lat. Na pokładzie statku znalazło się trzech astronautów: Nie Haisheng (dowódca misji), Liu Boming oraz Tang Hongbo. Haisheng to weteran misji kosmicznych, ze spędzonymi wcześniej 19 dniami w przestrzeni kosmicznej w dwóch misjach Shenzhou 6 i Shenzhou 9. Dla Bominga jest to drugi lot, pierwszy raz na orbitę trafił w misji Shenzhou 8. Hongbo debiutuje w roli astronauty w tej misji.

Lot rakiety Długi Marsz 2F przebiegł pomyślnie i statek Shenzhou 12 z astronautami został wypuszczony na prawidłowej wstępnej orbicie. Potem nastąpiła faza synchronizacji i zbliżania się do Chińskiej Stacji Kosmicznej, złożonej obecnie jedynie z modułu Tianhe – bazowego modułu stacji wysłanego w kwietniu 2021 r.

Statek zadokował do przedniego portu w module Tianhe o 15:54 czasu chińskiego, czyli około 6,5 godziny po starcie. Po sprawdzeniu szczelności połączenia i wyrównaniu ciśnień, załoga otworzyła właz i weszła na pokład modułu.

Astronauci spędzą na stacji około 3 miesiące. Są na niej pierwszą załogą więc do ich głównych zadań należeć będzie przygotowanie systemów w module jak np. sprawdzenie działania zewnętrznego ramienia robotycznego Lappa, testy systemów podtrzymywania życia i weryfikacja innych systemów stacji.

Chińska Stacja Kosmiczna

Początki projektu chińskiej załogowej stacji orbitalnej sięgają 1992 r. Chiny nie mogły przystąpić do projektu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej z uwagi na polityczne uwarunkowania ze Stanami Zjednoczonymi, dlatego w końcu zdecydowano osiągnąć stałą obecność na orbicie poprzez budowę własnego kompleksu.

Chiny stopniowo rozwijały swój program załogowy. W 2003 r. wysłały w statku Shenzhou pierwszego astronautę. Potem nastąpiła budowa niewielkich (8-tonowych) eksperymentalnych stacji – Tiangong 1 i następnie Tiangong 2. Tiangong 2 był już ostatecznym poligonem przed rozpoczęciem budowy stałej stacji.

Pierwszy moduł Chińskiej Stacji Kosmicznej Tianhe już umieszczony na orbicie ma 22 t masy, 16,6 m długości i 4,2 m średnicy. Posiada 5 portów dokowania, do których dokować będą statki towarowe i załogowe oraz przyłączane będą kolejne moduły. Sam Tianhe będzie stanowił bazę stacji. Został wyposażony w systemy podtrzymywania życia i kwatery dla przybywających do niej w przyszłości astronautów. Z modułu Tianhe na zewnątrz będą wychodzić astronauci, by wykonywać spacery kosmiczne. Pomagać im w tym będzie ramię robotyczne Lappa. Panele słoneczne będą dostarczać 27 kW energii elektrycznej.

W 2022 r. do Tianhe dołączą dwa dodatkowe moduły badawcze: Wentian i Mengtian. Chińska Stacja Kosmiczna ma działać przez co najmniej 10 lat i ma stanowić platformę do prowadzenia badań w warunkach nieważkości w dziedzinach takich jak biologia, medycyna, astrofizyka czy mechanika.

Więcej na naszej specjalnej stronie

Podczas misji załogi Shenzhou 12 wykonane zostaną dwa spacery kosmiczne na zewnątrz modułu Tianhe, w których przetestowane też zostaną nowe chińskie skafandry spacerowe.

To trzecia chińska misja poświęcona budowie Chińskiej Stacji Kosmicznej. W kwietniu na orbitę poleciał jej pierwszy moduł Tianhe, do którego dziś zadokowali astronauci, w końcówce maja do Tianhe poleciał bezzałogowy statek towarowy Tianzhou 2 z zapasami. Pozostaje on zadokowany do modułu.

Po misji Shenzhou 12 do stacji przyleci we wrześniu kolejna misja zaopatrzeniowa Tianzhou 3. Po niej w październiku stację odwiedzi kolejna załoga w statku Shenzhou 13. W 2022 r. planowane są jeszcze dwie misje załogowe i dwie towarowe oraz przyłączenie dwóch kolejnych modułów badawczych Wentian i Mengtian.

Na podstawie: Xinhua/NSF

Na zdjęciu: Shenzhou 12 chwilę po udanym zadokowaniu do modułu Tianhe. W górnej części obrazka animacji, poniżej zdjęcie z wnętrza kapsuły statku Shenzhou 12. Źródło: Xinhua/Jin Liwang.