Teleskop Hubble'a odkrywa planety okrążające pary gwiazd

Astronomowie z NASA przy użyciu Kosmicznego Teleskopu Hubble'a oraz sztuczki natury, potwierdzili istnienie planety krążącej wokół dwóch gwiazd w systemie OGLE-2007-BLG-349, znajdujących się 8000 lat świetlnych od Ziemi w kierunku centrum naszej Galaktyki.

Planeta krąży około 473 milionów km od gwiazdowego duetu, w odległości takiej jak odległość dzieląca pas asteroid do naszego Słońca. Okrąża gwiazdę w przybliżeniu raz na siedem lat. Dwa czerwone karły są zaledwie 11 milionów km od siebie. Obserwacje Kosmicznego Teleskopu Hubble'a wskazują, że pierwszy raz układ trzech ciał został potwierdzony za pomocą techniki mikrosoczewkowania grawitacyjnego.

Warto przypomnieć, że mikrosoczewkowanie grawitacyjne występuje, gdy grawitacja gwiazdy na pierwszym planie zakrzywia i wzmacnia światło gwiazdy tła, które chwilowo ustawia się w jednej linii. Szczególny charakter lekkiego powiększenia może ujawnić wskazówki co do samej natury gwiazdy na pierwszym planie i przy okazji wszelkich powiązanych z nią planet.

Te trzy obiekty zostały odkryte w 2007 roku przez międzynarodową współpracę pięciu różnych grup: obserwacje mikrosoczewkowania zawarte w Astrophysics (MOA), eksperyment optyczny soczewkowania grawitacyjnego (OGLE), sieci (MICROFUN), próbkowania Lensing Anomalie Network (PLANET ), a także współpraca ROBONET.

Nie tylko obserwacje naziemne, odkryte gwiazdy oraz planety, ale i szczegółowa analiza ujawniła również trzeci obiekt, którego astronomowie nie mogli ostatecznie zidentyfikować. Ostrość Hubble'a pozwoliła zespołowi naukowców na oddzielenie gwiazdy tła i gwiazdy soczewkowania z ich gwiezdnymi sąsiadami w bardzo zatłoczonym polu.

Obserwacje Teleskopu Hubble'a wykazały, że światło gwiazd z układu soczewek na pierwszym planie było już za słabe, aby pojedyncza gwiazda, miała jasność oczekiwaną dla ciasnego układu podwójnego czerwonych karłów, które są słabsze i mniej masywne niż nasze Słońce.

"Model z dwiema gwiazdami i z jedną planetą i jest zgodny z danymi Hubble'a", powiedział David Bennett z NASA Goddard Space Flight Center w Greenbelt. Teleskop Kepler odkrył do tej pory 10 innych planet krążących wokół ciasnych gwiazd podwójnych, ale te są znacznie bliżej swoich gwiazd niż ta jedna przebadana przez Hubble'a.

Teraz gdy zespół wykazał, że mikrosoczewkowanie może skutecznie wykrywać planety krążące wokół układów podwójnych gwiazd, Hubble może stanowić istotną rolę w nowej dziedzinie poszukiwania egzoplanet. Wyniki zespołu naukowców zostały przyjęte do publikacji w prestiżowym astronomicznym czasopiśmie "The Astronomical Journal".

Opracował:
Adam Tużnik

Hubble Finds Planet Orbiting Pair of Stars

Artystyczna wizja, która przedstawia Planetę gazowego olbrzyma okrążającego parę czerwonych karłów w układzie OGLE-2007-BLG-349, który znajduje się w odległości około 8000 lat świetlnych od Ziemi. Źródło: NASA, ESA, and G. Bacon (STScI)