Ukazała się Urania nr 3/2023

Urania - Postępy Astronomii nr 3/2023

Dostępny jest już nowy numer Uranii. Tematami numeru są wyścig do Jowisza oraz kosmiczne górnictwo.

Urania nr 3/2023 jest już w drodze do prenumeratorów, a w EMPiK-ach będzie można ją kupić od czwartku 20 lipca. Do nabycia dostępna jest też wersja elektroniczna numeru.

Na wstępnie musimy podać jeden istotny komunikat. Niestety, szalejąca w Polsce inflacja uderza także w „Uranię” i zmusiła nas do podniesienia ceny prenumeraty. Oczywiście, podwyżka nie dotyczy trwających prenumerat – jeśli ktoś wykupił prenumeratę wcześniej, nie musi dopłacać. Cena standardowej rocznej prenumeraty wzrosła ze 108 do 120 zł. Przypominamy, że nadal utrzymujemy promocyjną cenę dla członków Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii, a także dla nauczycieli i szkół (100 zł).

Tematyka najnowszego numeru czasopisma poświęcona jest badaniom Układu Słonecznego – Jowisz, Słońce, satelity, meteoryty marsjańskie i górnictwo kosmiczne. Zaczynamy od artykułu o najnowszej misji do Jowisza. Europejska sonda JUICE niedawno zaczęła ośmioletnią podróż w kierunku największej planety Układu Słonecznego, aby zbadać m.in. księżyce galileuszowe, o których opowiada kolejny artykuł.

Następny tekst nosi tytuł „Z anteną na Słońce”. Przedstawiamy w nim badania Słońca na falach radiowych prowadzone w ramach projektu LOFAR.

Osoby zainteresowane bardziej namacalną eksploracją naszego systemu planetarnego z pewnością zaciekawi tekst o górnictwie kosmicznym. Dopóki jednak górnictwo kosmiczne się nie rozwinie, musimy nadal polegać na tym co do nas dotrze z kosmosu - piszemy o badaniach meteorytów marsjańskich, czyli pochodzących z Marsa, a także o badaniach w laboratorium próbek planetoidy dostarczonych przez japońskie sondy Hayabusa.

Główne teksty uzupełnia przegląd historii polskich satelitów.

Jest też wiele stałych działów, takich jak kroniki astronomiczna, astronautyczna oraz aktywności Polskiego Towarzystwa Astronomicznego i Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii, kalendarz najciekawszych zjawisk na niebie, astropodróże, kącik olimpijczyka, czy galeria zdjęć od naszych Czytelników (tym razem zorzy polarnej).