Minister Gowin prosi astronomów o cierpliwość

Jarosław Gowin

W środę 5 września Jarosław Gowin, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, wypowiedział się na antenie Polsat News w sprawie projektu nowej listy dyscyplin naukowych, który wzbudził liczne protesty m.in. z powodu usunięcia astronomii z listy samodzielnych dyscyplin. Zadeklarował iż analizuje nadesłane uwagi i poprosił astronomów o cierpliwość.

Na początku sierpnia opublikowany został przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) projekt rozporządzenia dotyczący podziału dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych. Wzbudził on wiele kontrowersji. W szczególności astronomia została pozbawiona statusu samodzielnej dyscypliny i włączona do nauk fizycznych. Pisma z protestami, wraz z argumentacją merytoryczną, wystosowały instytuty astronomiczne, Komitet Astronomii PAN, Polska Akademia Nauk, Polskie Towarzystwo Astronomiczne oraz inne organizacje i instytucje. Dodatkowo w ostatnie dwa dni sierpnia zorganizowana została publiczna petycja apelująca do Ministerstwa w sprawie astronomii, którą w tak krótkim czasie poparło prawie 8000 osób.

W wypowiedzi w Polsat News, cytowanej następnie przez serwis Nauka w Polsce PAP, Wicepremier Jarosław Gowin odniósł się do projektu listy dyscyplin naukowych oraz do nadesłanych głosów w sprawie. Minister uważa, iż w Polsce jest zbyt dużo dyscyplin naukowych w porównaniu z innymi krajami i trzeba je skomasować.

Wicepremier przyznał jednak, iż z astronomią „sytuacja jest o tyle inna niż z wieloma innymi zbyt szeroko zakrojonymi dyscyplinami, że polscy astronomowie reprezentują naprawdę światowy poziom”. Poprosił także astronomów o cierpliwość w sprawie rozporządzenia. „Teraz tę propozycję konsultujemy. Astronomów proszę o cierpliwość, jeszcze tydzień lub dwa. Po zebraniu wszystkich opinii podejmę ostateczne decyzje” - powiedział.

Źródło: Nauka w Polsce PAP

Jarosław Gowin - Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Fot.: MNiSW.