Rakietowy początek kwietnia 2022

długi marsz 4c

Ostatnie dni obfitowały w starty rakiet orbitalnych. Nie wszystkie zdążyliśmy opisać w osobnych artykułach na portalu. Dlatego tutaj zbiorczo podsumowujemy rakietowy początek kwietnia 2022 na świecie.

Tajemnicze ładunki Tianping 2

dm-11

Źródło: Wang Jiangbo/Xinhua.

Z kosmodromu Jiuquan wystartowała 30 marca 2022 r. lekka chińska rakieta nośna na paliwo stałe Długi Marsz 11. W udanym locie wyniosła na orbitę trio satelitów: Tianping 2 A, B oraz C.

Nie wiadomo jakie jest dokładne przeznaczenie satelitów. Z oficjalnych informacji wynika, że statki będą wykonywały badania szczątkowej atmosfery na niskiej orbicie w celu modelowania i prognozowania zmian trajektorii orbitalnych. Satelity o tej samej nazwie - Tianping 1A i 1B - zostały wysłane w 2018 r. Wtedy ich przeznaczeniem była pomoc w kalibracji infrastruktury naziemnej śledzącej ruch satelitarny i pośredniczącej w komunikacji.

BlackSky na Electronie po raz siódmy

electron
Źródło: Rocket Lab.

2 kwietnia z kosmodromu Mahia w Nowej Zelandii wystrzelono rakietę Electron amerykańskiej firmy Rocket Lab. Była to kolejna z zakontraktowanych przez Rocket Lab misji, której celem jest wyniesienie satelitów obserwacji Ziemi konstelacji BlackSky.

Tym razem w udanym locie umieszczono na niskiej orbicie okołoziemskiej statki BlackSky 16 i BlackSky 17. Pierwsze statki BlackSky zostały wysłane w 2018 roku. Docelowo sieć ma składać się z 60 urządzeń. Satelity mają możliwość rejestrowania obrazów powierzchni Ziemi z rozdzielczością 1 m/px.

Firma Rocket Lab, która przeprowadziła ten start zapowiedziała, że kolejny lot ich rakiety, jeszcze w kwietniu br. będzie testem odzyskiwania dolnego stopnia. Dolny człon rakiety Electron ma wrócić na spadochronie i być wyłapany w powietrzu przez helikopter.

Chiński radar SAR

długi marsz 4c
Źródło: Wang Jiangbo/Xinhua.

Nieco ponad tydzień od ostatniego startu, kosmodrom Jiuquan znowu był świadkiem lotu rakietowego. 7 kwietnia z ośrodka wystartowała rakieta Długi Marsz 4C. Na polarną orbitę trafił w tej misji satelita Gaofen 3 (03).

Gaofen to sieć satelitów teledetekcyjnych państwowego programu zwiększania zdolności w obserwacji Ziemi CHEOS. Statki Gaofen 3 są wyposażone w radary syntetycznej apertury SAR, umożliwiające obserwacje powierzchni Ziemi w paśmie C, niezależnie od warunków atmosferycznych i pory dnia. Pierwszy satelita serii Gaofen 3 trafił na orbitę w 2016 r. Radar SAR na tych statkach umożliwia wykonywanie zdjęć w rozdzielczości do 1 m/px.

Rosyjskie szpiegostwo elektroniczne

Z kosmodromu Plesieck w Rosji rakieta Sojuz 2.1b wyniosła satelitę Lotos S1 (5). Lotos S1 to jeden z elementów nowego systemu zwiadu elektronicznego Liana, który ma zastąpić przestarzałe sieci Celina 2 i US-PM.

Pierwszy prototypowy satelita zwany Lotos S trafił na orbitę w 2009 r. Pierwszy produkcyjny egzemplarz tego systemu Lotos S1 (1) został wyniesiony w 2014 roku. Do tej pory - licząc z tym startem - wysłano 5 statków Lotos S1.

W omawianym w artykule okresie startowały jeszcze dwie misje: współdzielony lot Transporter-4 i załogowy lot Axiom-1 do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Oba te starty omawialiśmy w osobnych artykułach.

Na kwiecień planowanych jest jeszcze wiele ciekawych misji. 19 kwietnia powinna startować rakieta Electron z próbą powrotu jej dolnego stopnia. Rakieta Falcon 9 firmy SpaceX wykona wiele misji dla komercyjnych klientów oraz kolejną misję załogową Crew-4 do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej dla NASA. Swój pierwszy start powinny w tym roku wykonać Indie. Czeka nas też wiele lotów chińskich rakiet.

Na podstawie: NSF/SpaceNews/Xinhua

Na zdjęciu tytułowym: Rakieta Długi Marsz 4C startująca z kosmodromu Jiuquan z satelitą Gaofen-3 (03). Źródło: Wang Jiangbo/Xinhua.