Urania nr 6/2020 z kalendarzem astronomicznym na 2021 rok

Urania - Postępy Astronomii nr 6/2020

21 grudnia ukazała się "Urania" nr 6/2020. Dodatkiem do numeru jest kalendarz astronomiczny na cały rok 2021. Z uwagi na zamknięcie galerii handlowych zachęcamy do zamawiania "Uranii" w naszym sklepie internetowym.

Tematem numeru 6/2020 jest Wenus. Poświęciliśmy jej dwa duże artykuły. Pierwszy przedstawia fosforowodór (fosfinę) jako gaz biosygnaturowy na planetach skalistych. Niedawno ogłoszono odkrycie fosforowodoru w chmurach Wenus, co wzbudziło potem kontrowersje. Artykuł w "Uranii" napisał polski naukowiec mający swój udział w odkrycie. Opisujemy też głosy krytyczne - dyskusja pomiędzy naukowcami będzie trwała, można oczekiwać kolejnych badań potwierdzających lub zaprzeczających pierwotnym doniesieniom.

Drugi artykuł dotyczący Wenus opisuje obserwacje kształtu Wenus przy pomocy naszego oka. czy w dobie świetnej optyki teleskopowej i cyfrowych kamer można przeprowadzić ciekawe obserwacje własnymi oczami. Przekonajcie się.

Prezentem dla Czytelników jest kalendarz astronomiczny na rok 2021, ilustrowany kadrami z popularnonaukowego serialu "Astronarium". Kalendarz jest darmowym dodatkiem do numeru, ale jeśli koś potrzebuje więcej egzemplarzy kalendarza, może je dodatkowo zamówić w sklepie internetowym Uranii w cenie 10 zł.

Osobom przymierzającym się do kupna lornetki polecamy artykuł omawiający ten temat i wyjaśniający różne parametry i tajniki tego sprzętu obserwacyjnego - niezbędnika dla każdego miłośnika astronomii, niezależnie od tego czy posiada teleskop, czy nie.

W numerze jest oczywiście obszerny kalendarz astronomiczny na kolejne dwa miesiące (styczeń i luty 2021), polecane obiekty do obserwacji, a także artykuł o fotografowaniu całkowitego zaćmienia Słońca w Chile.

Ciekawy jest też teks o znikających pierwiastkach - nebulium coronium, neocoronium, którego pierwsza część znalazła się w tym numerze. Można w nim m.in. poznać udział twórców "Uranii" w wielkich badaniach fizycznych. Zachęcamy także do lektury stałych działów.

Warto zamówić lub odnowić prenumeratę naszego czasopisma. Prenumeratorzy otrzymują niższa cenę numeru oraz nie muszą się martwić o sytuacje takie, jak zamknięcie galerii handlowych, gdyż każdy numer dociera prosto do skrzynki pocztowej. Z kolei osoby kupujące Uranię w kioskach (EMPiK, Relay, Inmedio, kioski Ruchu) zachęcamy tym razem do zamówienia numeru 6/2020 w naszym internetowym. Jeśli zamawiasz wyłącznie Uranię, koszty przesyłki są darmowe (oczywiście poza ceną samego numeru). W sklepie internetowym znajdziecie też fajne astronomiczne gadżety, takie jak kubki, puzzle 3D, ściereczki z mikrofibry, magnesy na lodówkę, parasole z mapą nieba.