Chemia

Chemia to nauka przyrodnicza skupiająca się na badaniu natury i właściwości różnych substancji, a także przemian pomiędzy nimi. Pod tym względem ma trochę podobieństw do fizyki. Obie należą do nauk podstawowych. Chemia zajmuje się w szczególności pierwiastkami, atomami, molekułami, substancjami.

Wzory chemiczne. Źródło: Colin Behrens / Pixabay.

Chemia ma sporo związków z astronomią. Astronomia w swoich badaniach korzysta z osiągnięć chemii. Jest nawet wspólna dziedzina nauki o nazwie astrochemia, zajmująca się związkami chemicznymi i ich reakcjami w przestrzeni kosmicznej. Co ciekawe, aktualna prezes Międzynarodowej Unii Astronomicznej - prof. Ewine va Dischoeck - zaczynała swoją karierę naukową w chemii.

Środowisko chemików w naszym kraju reprezentowane jest przez Polskie Towarzystwo Chemiczne.

Astronomia, a chemia w szkole

W trakcie lekcji chemii w szkole przydatne mogą być materiały publikowane na łamach czasopisma i portalu Urania, a także filmy od naszego partner - programu Astronarium. Poniżej prezentujemy przykładowe materiały do wykorzystania podczas zajęć chemicznych z uczniami na lekcjach lub w ramach prac pozalekcyjnych.

Artykuł pt. „Powstawanie pierwiastków” w Uranii nr 2/2019

Materia, z której jesteśmy zbudowani my i to co nas otacza dookoła pochodzi od różnych procesów, które zachodziły w kosmosie - od Wielkiego Wybuchu, poprzez ewolucję gwiazd. Artykuł przedstawia co naukowcy wiedzą o pochodzenie różnych pierwiastków.

Artykuł pt. „Narodziny światów. Z prochu powstałeś... czyli chemia kosmosu” w Uranii nr 1/2017

W 2012 roku ogłoszono odkrycie bozonu Higgsa w eksperymentach prowadzonych w ośrodku CERN. Fizyk, który uczestniczył w tych badaniach w zrozumiały sposób opisuje o co chodzi z cząstką Higgsa.

Odcinek Astronarium nr 90 pt. „Pochodzenie pierwiastków”

Skąd się wzięły pierwiastki chemiczne? Powstały w różnych procesach w kosmosie, np. we wnętrzach gwiazd, podczas wybuchów supernowych, w trakcie Wielkiego Wybuchu.

Przydatne zasoby