Planetarium w Grodzisku Mazowieckim oficjalnie otwarte

Otwarcie planetarium w Grodzisku Mazowieckim

W dniu 4 lutego 2024 r. w Grodzisku Mazowieckim miało miejsce uroczyste otwarcie planetarium – sali edukacyjnej „Kopernik”. Wydarzenie trwało 6 godzin i miało bogatą oprawę kosmiczną. Na wydarzeniu pojawiły się m.in. PTMA Odział w Warszawie, Polskie Towarzystwo Rakietowe czy Grodziski Klub Astronomiczny. Gościem honorowym był prezes Polskiej Agencji Kosmicznej prof. Grzegorz Wrochna.

Niedziela 4 lutego 2024 r. miejsce Centrum Aktywizacji i Integracji Społecznej w Grodzisku Mazowieckim przy ul. Sportowej 29, w którym znajduje się hala widowiskowo-sportowa oraz Planetarium i Obserwatorium Astronomiczne. Budynek został opanowany przez tłumy mieszkańców Grodziska Mazowieckiego oraz okolicznych gmin.

Oficjalne otwarcie Planetarium – sali multimedialnej Kopernik miało miejsce o godz. 14:00. Byli na nim obecni m.in. Paweł Wasilewski – kierownik ds. edukacyjnych Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego w Grodzisku Mazowieckim,  Grzegorz Benedykciński – Burmistrz Grodziska Mazowieckiego oraz prezes Polskiej Agencji Kosmicznej prof. Grzegorz Wrochna.

Grodziskie Obserwatorium wystartowało 10 września 2022 r. W dniu 4 lutego 2024 r. dołączyła do niego część planetaryjna w postaci sali multimedialnej  Kopernik. Znajdują się w niej symulatory lotów kosmicznych z system projekcji 5D, kioski edukacyjne i kosmicznych wizualizacji stereoskopowych oraz ekran sferyczny pozwalający wyświetlać niebo widoczne z dowolnego miejsca Ziemi.

Organizatorzy zaplanowali mnóstwo atrakcji kosmicznych towarzyszących otwarciu planetarium. Były to m.in. warsztaty astronomiczne przygotowane przez warszawski oddział Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii (budowa z dziećmi spektroskopów, demonstrowanie ile waży 1 kg  na innych planetach, wystawa astrofotografii, zegar astronomiczny i stacja Credo składająca się z 4 telefonów skonfigurowanych jako detektory promieniowania kosmicznego oraz także strefa VR (Virtual Reality) w której przez okulary 3D można było m.in. znaleźć się na Księżycu i uczestniczyć w misji Apollo 11), spotkania z członkami Grodziskiego Klubu Astronomicznego, który współpracuje owocnie z PIOA w Grodzisku Mazowieckim, można było założyć skafander astronautów z NASA i stanąć w nim na „powierzchni Marsa” na fotościance oraz zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie, chętni do poznania mikroświata i makroświata mogli zapoznać się ze sprzętem optycznym produkowanym przez Delta Optical, a dla urodzonych odkrywców przygotowano namioty symulujące warunki panujące na marsie i na Jowiszu.

Atrakcji było znacznie więcej, a zwłaszcza dla najmłodszych. Malowanie buziek, szaleństwa na dmuchańcach, tory przeszkód miały niemal takie same obłożenie jak kolejka do sali multimedialnej, która ciągnęła się od windy przez niemal całą halę widowiskowo-sportową. Chętni wjeżdżali windą do sali planetarium, która mieści się kilkanaście metrów nad ziemią, poniżej pomieszczenia obserwatorium. Na raz do sali mogło wejść 12 osób do symulatora lotów kosmicznych oraz 12 osób do ekranu sferycznego. Ponieważ pokazy w symulatorze były nieco krótsze niż  na ekranie, to chętni mogli w tym czasie zajrzeć do budek edukacyjnych, w których pojawiały się pytania z zakresu astronomii i badania kosmosu oraz przeglądać obrazy kosmosu na wizualizacjach stereoskopowych.

Dodatkową atrakcją w dniu otwarcia planetarium była możliwość wejścia do kopuły obserwatorium oraz na taras widokowy mieszczący się 23 metry nad ziemią. Z tarasu można było oglądać panoramę Grodziska Mazowieckiego i jego okolic. Najciekawsze widoki można  było obejrzeć, kiedy Słońce zaczęło zachodzić.

Impreza inaugurująca grodziskie planetarium zakończyła się o godz. 20:00. Członkowie warszawskiego oddziału PTMA szacują, że w wydarzeniu wzięło udział ok 10 tys. osób.

Grodziski Klub Astronomiczny przygotował fotorelację z wydarzenia.